Goreng Bilis Masak Tempoyak Petai



Assalamualaikum semua..harap kawan-kawan semua sihat belaka ye..baru berkesempatan nak masukkan gambar dan resepi yg di ambil dari adik di FB..Nurul Nadia..resepi yg sangat ringkas dan mudah..kadang2 dok memikir nak masak apa lah untuk esok kan..boleh la mencuba resepi yg Shu dah cuba nie..sedap dan ringkas..bertambah2 Kekasih hati makan nasi hari tu..ehehe..jom tengok resepi nya ye..

bahan2nya:
Ikan Bilis~ikut banyak mana nak buat
Minyak~agak2 untuk menumis
Gula dan garam~utk selera masing2 ye
1 biji~bawang besar..di tumbuk halus
3 sudu tempoyak
1 sudu serbuk kunyit
2 sudu santan
12 biji cili padi~kalau nak pedas boleh tambah ye

Cara2nya:
~Pansakan minyak
~Tumiskan bawang hingga naik bau
~Masukkan serbuk kunyit
~Masukkan petai dan cili padi..kacau rata..
~Masukkan tempoyak..~kalau nak letak lebih pun boleh
~Masukkan santan dan tambah sedikit air supaya tak kering sangat
~Masukkan gula dan garam
~Bila dah mendidih sikit boleh la masukkan ikan bilis tu ye..kacau..siappp..

~Selamat Mencuba~





Keep Reading»

Salam Maal HijraH


Assalamualaikum,Selamat tengahari.Apa khabar kawan-kawan semua,di harap semua berada dalam lindungan Allah sentiasa..Hari nie kita menyambut tahun baru dalam bulan Islam dan di harap kita berhijrah agar lebih baik dari sebelumnya..moga kita masih di beri peluang untuk memperbaiki diri kita dan amalan-amalam kita ye..moga kita semua sentiasa dalam rahmat Allah,di murahkan rezeki,dan berkat..di beri anak-anak yg soleh dan solehah..cemerlang dunia akhirat dan baik akhlaknya..juga di beri kebahagian pada kelurga kita..Moga tahun memberi sinar dan lebih baik untuk kita semua..aamin...Slam sayang Dari Kak Sue  :)

Keep Reading»

Durian Crepe Kak Sue

Assalamualaikum..Selamat malam..harap kawan2 semua berada dlm kesihatan yg baik dan juga sentiasa dalam rahmat dan lindungan Allah..lama dah tak menjenguk blog Shu nie..mcm bz beno ye..ehehehe..diam tak diam dah cuti sekolah dah kan..hari nie hari terakhir persekolahan..dah plan ke nak pegi bercuti kemana2 dgn keluarga?Shu pun belum lagi plan nak kemana2 dengan keadaan cuaca sekarang nie..tiap2 hari hujan je ye..ok lah tujuan sebenar nye nak share resepi yg di kongsi oleh Kak Reen Durian Crepe..sekarang nie tengah demam Durian Crepe..mana2 pun org dok sibuk bercerita pasal Durian Crepe nie,Shu pun tak nak ketinggalan nak mencuba nya..punya mencuba..dan cuba..resepi yg di sharekan oleh kak Reen lah  kejadian yang cantik dan licin sekali.,terima kasih banyak2 lah pada kak Reen dan Eyna yg sudi berkongsi resepi dgn Shu ye..ehehehe..jadi tanpa membuang masa mari kita lihat bahan2 nye ye.


Durian Crepe
Resepi asal : Kak Reen & Eyna Hanena
Bahan2nya:
20gram tpg gandum
20gram tpg ubi
10gram tpg kastard
10gram tpg jagung
1 biji telur
1 sdb minyak masak
1 sdb gula halus
40 ml susu cair
150 ml air
pewarna pilihan masing2

Cara2nya:
Masukkan semua bahan dalam mangkuk,sebatikan dgn whisk dan tapiskalau pekat tambah air je sikit
boleh jugak kalau nak blender..cuma sedikit berbuih,kena hilangkan buih2 tu dulu utk elakkan crepe
akan berlubang bila banyak buih(Shu blender je..Al'dullilah elok je kejadiannya)
Ambik sesenduk kecil..tuang adunan dalam kuali yg di pegang
Layangkan kuali agar adunan sekata
Masak atas api kecil
Masak hingga adunan kering,angkat..tak perlu terbalikkan masa angkat tu ye

Filling:
150ml Fresh Cream di putar hingga kental(boleh mix sekali dgn 2 sdb isi durian)
Isi durian
Letakkan FC lepas tu leratk isi durian dan kemudian letak lagi FC di atasnya
Lipat kiri ke kanan dan atas ke bawah..




~Selamat mencuba ye kawan-kawan~





Keep Reading»

Snow Puding

Assalamualaikum..semenjak dua menjak nie cuaca tak menentu,kejap panas..kejap hujan..,kalau tak betul2 jaga mau terganggu jugak kesihatan kita kan..ptg tadi Shu rasa nak mencuba pulak resepi yg dah lama simpan,mula2 buat dulu tak menjadi..cuba lagi kali ni Al'dullilah..boleh la tahan,tak le seperti kejadian tuan empunya resepi Azliza Aziz kita tu..cantik dan kemas aje kalau buat apa2 resepi..salah sorang idola jugak tu..tanpa meleret2 lagi jom la kita tgk resepi nya ye..



Snow Puding
Resepi Asal : Azlita Aziz
Bahan2nya:
Lapisan Susu
4 gram agar2 serbuk
50 gram gula
200ml susu segar
175ml whiping cream
1~2 titik esen vanila

Lapisan Strawberry
4 gram agar2
250gram strawberry
75gram gula
75ml air
1 biji putih telur
sedikit pewarna pink

Lapisan Coklat
4 gram agar2
65 gram gula
25 gram serbuk koko
375ml susu segar
1 biji kuning telur
sedikit coklat emulco

*beberapa biji strawberry di hiris untuk hiasan*

Caranya~
Sediakan loyang berukuran 8 inchi
Bilas loyang dng air
Potong buah strawberry kepada kepingan
Susun pada dasar loyang
Alas dasar loyang dgn buku latihan di sebelah bahagian saje,utk sengetkan kedudukan loyang

Cara membuat~Lapisan Susu
Dalam periuk kecil satukan susu segar,serbuk agar2 dan esen vanila.Kacau rata
Panaskan api sederhana,tambah gula kacau hingga larut
Matikan api.Tambah whping cream dan kacau rata
Tuang dalam loyang dan biarkan mengeras

Cara membuat~Lapisan Strawberry
Blender kan buah strawberry dengan sedikit pewarna pink dan air hingga hancur
Satukan jus strawberry dengan agar2 dan gula,masak atas api perlahan hingga aduan melarut
Kemudian matikan api
Dalam bekas lain yg kering,putar putih telur sehingga kental dan kaku
Ambil sedikit agar2 dan tuang dalam putih telur sambil terus memutar
Kemudian tuangkan adunan putih telur dalam baki adunan agar2 strawberry.Kacau rata
Alihkan kedudukan buku pada bahagian sebelah pula
Tuangkan adunan perlahan dia atas lapisan susu tadi
Mulakan bahagian tepi loyang,biarkan mengeras

Cara membuat~Lapisan Coklat
Dalam periuk kecil satukan susu segar,agar2 dan gula masak atas apai perlahan sehingga larut
Dalam cawan kecil larutkan serbuk koko dengan sedikit air panas
Kemudian masukkan larutan koko ke dalam adunan agar2
Pukul sedikit kuning telur,ambil sedikit adunan agar2 coklat dan tuangkan ke dalam kuning telur
Kacau rata,tuang kembali adunan kuning telur yang bercampur agar2 coklat tadi ke dalam baki agar2 tadi
Tambah coklat emulco dan kacau rata
Tarikkan lapisan buku latihan tadi,biarkan loyang dalam kedudukan rata
Dengan perlahan tuangkan adunan coklat atas lapisan strawberry tadi
Mulakan bahagian tepi loyang
Guna sudu untuk menuang
Biarkan puding sejuk dan menggeras,simpan dalam peti ais untuk rasa dingin


~Selamat Mencuba~









Keep Reading»

Kerabu Daging

Kerabu Daging

Assalamualaikum~nak masukkan resepi tak termasuk2 jugak..nie ada kesempatan boleh la edit resepi dlam blog Shu yang tak seberapa nie..kdg2 tiap2 hari memikir apa yg nak di masak dan tak berselera nak makan..buat kerabu nie sedap jugak makan nasi..bertambah2 makan..jom tgk resepi yg Shu ambik dari kawan Shu Cik Bunga..

bahan2nya(resepi nie ikut byk mana kita nak agak2 aje ye)
Daging di rebus dan di potong nipis2
Bawang besar*
Cili merah*
Cili padi*
Bunga Kantan*
Tomato*
semua bahan2 yg bertanda * di mayang halus ye
Gula
Garam
Asam Jawa
Serbuk Perasa

Cara2nya
Masukkan daging yg telah di hiris tadi dlm mangkuk
Masukkan semua bahan2 yg telah di mayang tadi
Masukkan semua bahan2 perasa tadi,garam.gula,asam jawa dan serbuk perasa
Selaraskan lah rasa dan blh la di hidangkan..

~Selamat Mencuba~



Keep Reading»

Apam Polkadot

Assalamualaikum, dah lama dah  tak buat Apam Polkadot nie. Saja Kak Sue nak masukkan resepi untuk sesapa yang nak cari resepi nie. Masa mula-mula dulu memang gila kejap dok buat apam nie. Sampai buat jual kat Pasar Malam dan ambik tempahan. Sekarang pun kalau orang nak tempah masih terima lagi,tapi yang berdekatan kawasan rumah Kak Sue sahaja lah ya. Kalau nak buat sendiri pun boleh jom kita tengok resepi Apam Polkadot nie jom..

Apam Polkadot
Apam Polkadot

Apam Polkadot

Sumber resepi dari -  Dapur KakZu (tapi Kak Sue dah adjust sikit resepinya)

Bahan-bahan :
3 biji telur
2 cawan tpg gandum
1 cawan gula halus
1 cawan susu segar
3 sudu teh baking powder
1 sudu teh ovallete
1 sudu esen vanila
Perasa dan pewarna pilihan masing-masing
Filling ikut selera masing-masing

Cara-cara : 
Pukul gula,telur dan ovalette hingga kembang dan berkrim
Masukkan tepung berselang seli dengan susu segar
Panaskan periuk kukus dulu dengan api sederhana
Kukus selama 10 minit..

*setiap kali nak kukus apam lap kan tudung periuk kukus tu ye*

Selamat Mencuba




Keep Reading»

Puding Karamel

Assalamualaikum..Selamat petang..semalam terpikir2 nak buat apa untuk berbuka..godek sana sini cari resepi yg mudah sebab ptg tu nak niaga..last2 terjumpa resepi Puding Karemal yg mudah nie..sebelum nie ada jugak buat..jadi terlembik lah..kdg2 ok. plk..so kita cuba resepi nie yg sangat mudah dan cepat...jom kita tgk resepi nya ye..


~Puding Karamel~
Bahan2nya:
7 biji telur
1 tin susu pekat
1 cawan air
3 sudu gula

cara2nya:
~Sediakan loyang..masukkan 3 sudu gula dan jadikan gula perang~ketepikan
~pkul telur hingga berbuih
~masukkan susu dan gaul rata
~masukkan air dan gaul hingga sebati
~masukkan sedikit garam
~tuangkan ke dalam loyang tadi dan kukus selama 45 minit
~angkat dan sejukkan..

~Selamat Mencuba~




Keep Reading»

Makan-Makan Di Rumah Kak Sue 2012

Assalamualaikum,apa khabar kawan-kawan semua,masih dalam mood raya dan rumah terbuka ke?Minggu lepas Kak Sue sempat la buat makan-makan sikit kat rumah.Memang niat nak buat sikit sambil nak buat untuk besday anak sulung Kak Sue,si Kakak.Jadi panggil kawan-kawan yang terdekat je lah,kawan facebook,kawan sekolah dan kawan niaga.Amboi punya ramai kawan ye,Alhamdullilah ramai juga yang datang memeriahkan.

Kak Sue buat laksa dan lauk kampong yang simple aje,sebab dah jemu kan makan lauk ayam dan daging,rendang.Asyik-asyik menu yang sama je.Abang Man tolong gorengkan ikan masin,iakn Temenung Rebus dan buat sambal belacan.Tq ye suamiku sayang,ehehe..mendapat pujian ramai lagi tu sambal belacan nye.Tengok kawan-kawan makan menambah seronoknya,hilang segala keletihan seharian memasak dan melayan tetamu yang datang.

Desert nya Puding Susu Strawberry dan Puding Roti Pelangi,tak lupa pebret anak dara Kak Sue Coklat Cheese Brownies Kek..suka sangat dia ngan kek tu...
Akhir sekali dok sembang tu leh la sambil-sambil makan jeruk dan asam.Ada yang Kak Sue beli kat Pekan Rawang,ada yang Kak Sue kirim dari kawan yang kebetulan ke Penang.Sedap tau jeruk dari Penang nie.Maka selesai lah sudah cerita pasal makan-makan di rumah Kak Sue.Sehingga berjumpa lagi di lain kali ye semuaaa...Papai!!

Keep Reading»

RaYa Lagiiiii...


Assalamualaikum..Selamat pagi semua..hari nie bermula la rutin harian kita semua seperti biasa..anak-anak sudah mula bersekolah,kita dengan rutin harian kerja rumah yang tak habis-habis nie.Masih dalam mood raya lagi ke semua?Kak Sue semalam terima tiga tetamu sekeluarga,seronok dapat berborak dan makan-makan,dapat berkenalan dengan adik-adik  yang baru kenal melalui Facebook dan kawan-kawan yang berniaga.Ini la kesempatan yang ada nak berborak sambil makan-makan.Sudah tak berapa hari lagi dah nak mula berniaga,kalau dah mula berniaga memang tak sempat la nak bertanya khabar nak berborak,hamboi macam busy benor ye..ehehehe.
Semalam pun  sempat la main masak-masak ngan Abang Man Spagetti Bolognise  dan Puding Susu Peach untuk dihidangkan pada tetamu yang datang.Kemudian beli ja ketupat daun palas ada jual kat tepi jalan,nak buat  malas dan tak reti hokay.ehehe.Dok belajar buat ngan Mak asyik tak jadi je,penyudah nye beli la jawab nya..miahahahaha...is senang!!

Di kesempatan nie juga Kak Sue sekeluarga ingin memohon ampun dan maaf atas setiap kesalahan baik yang sengaja atau tidak di sengajakan,serta halalkan makan dan minum pada semua kawan-kawan yang mengenali Kak Sue ..Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin..Jemput lah ke rumah..    ;)



Keep Reading»

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batinnnn

Assalamualaikum,apa khabar semua.Macam mana persiapan raya?Kak Sue tinggal lagi sikit dah..hampir selesai..Pakaina anak-anak pun dah selesai.Tinggal sehari lagi kita berpuasa lepas tu dah nak raya,tak sabar dah rasa hati nak balik kampung.Tahun nie giliran balik ke rumah Mak Kak Sue di Batu Kurau,tempat yang di kenali durian nya.Kami akan bertolak selepas habis niaga hari nie,harap tak ada la kesesakan yang teruk.Lagi pun nak singgah ke rumah mentua sekejap,memang rutin kalau tak beraya pertama di rumah mentua tetap kena singgah sebab mentua nak kirim buah tangan  untuk keluarga di kampung.Macam-macam nak di kirimnya,moga raya taun nie lebih berkat dari sebelum nya dan agar kita dapat mengamalkan amalan di bulan puasa secara berterusan sepanjang hayat serta dapat meneruskan ziarah menziarahi saudara mara di hari raya.Dengan ini Kak Sue mengucapkan Selamat Hari Raya maaf zahir batin..


Keep Reading»

Agar-Agar Merah

Assalamualaikum..Selamat ptg semua,kejap lagi dah nak pegi niaga Pasar Ramadhan,sambil2 kemas rumah basuh baju..siapkan sikit brg2 utk niaga buatkan lah utk anak2 dan suami Agar2 utk berbuka nanti..agar yg simple je..sebab anak yg nombor dua tu tak suka agar2 bersantan jadi buat lah yg biasa dan satu yg bersantan..mari kita tgk resepi

Agar2 Merah:
bahan:
10 gm agar2 serbuk
1 liter air
8 sudu besar gula
garam secubit
daun padan

Caranya:
1.Masak agar n air hingga larut
2.Masukkan gula dan garam seta daun pandan
3.Masak hingga didih~siap....

Yg gula melaka tu pun sama..cuma tambahkan gula merah 1 cawan dan santan  1 kotak
(Sue ikiut resepi agar2 gula merah kak Samie..tq kak)

Keep Reading»

Pasar Ramadhan BTP


Assalamualaikum,diam tak diam dah lima hari kita berpuasa.Kak Sue ingin mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Berpuasa untuk semua kawan-kawan yang sudi melawat blog yang tak seberapa ini.Moga tahun nie lebih baik dari tahun sebelum nya dan kita cuba mengisi masa lapang dengan benda-benda yang menambahkan pahala untuk kita..
Bulan puasa memang bulan yang paling sibuk untuk Kak Sue dan suami kerana tiap-tiap hari berniaga dan menyiapkan tempahan dari para peniaga dan pelanggan untuk Pati Kelapa Laut dan berniaga di Pasar Ramadhan..
Seawal pagi Abang Man dah membuat panggilan ke Pasar Borong untuk menempah isi kelapa laut yg di tempah dari Thailand melalui penghantaran dari lori-lori yang datang dari sana.Lepas tu pulak mengambil dan mengantar pada peniaga yang menempah.Dah selesai penghantaran semua,menyiapkan pula bahan-bahan untuk berniaga di Pasar Ramadhan pula.
Kami blender buah-buahan untuk air buah yang kami sediakan di gerai niaga kami.Di gerai kami juga ada menyediakan air Kelapa Laut panas.Hanya di bulan puasa aje kami menyedikan Kelapa Laut Panas nie,selalu nya lepas je solat asar bergerak le kami ke tapak niaga.
Maka bermula lah dengan rutin biasa kami,perlu siapkan bungkusan gula,bancuh air dan pastikan tapak niaga kemas dan bersih.Pick hour kami dalam pukul 5.30 petang,masa tu memang sibuk sangat,kalau handphone berbunyi memang tak dapat nak jawab la waktu tu sampai la nak berbuka..
kdg2 waktu berbuka pun masih ada yg dtg membeli..dah selesai berbuka cepat2 mengemas dan pasti tapak niaga juga berada dlm keadan kemas dan bersih dan terus cepat2 blk nak kejar sola
terawikh..nasib baik umah dekat je..ehehehe..begitu la rutine kami suami isteri setiap hari...di bulan Ramadhannn...


Keep Reading»

Karamel Kek Pelangi


Assalamualaikum,Selamat Pagi semua selalu tak sempat aje nak meng upload gambar dan mengedit blog nie..dan seperti biasa jugak alasan nye busy memanjang mengalahkan bisnes besar-besar pulak so mari kita tengok resepi di bawah yang Kak Sue ambik dari Page Dapur KakZu kat FB.

~Karamel Kek~
Bahan2 nya:
Gula Hangus~2-4 sudu gula jadikan gula hangus,ratakan pada seluruh loyang

Bahagian Karamel(bahagian atas)
1/2 tin susu cair
70 gm gula kastor
1/2 sudu teh esen vanila
3 kuning telur
~kacau sebati dan perlahan

Lapisan kek A
140 gm tepung gandum
70 gm gula kastor
3 kuning telur
135 ml air
45 ml minyak
1 sudu teh baking powder
Cara2nya:
1. Putar telur,air minyak dan gula hingga kembang
2. Masukkan tepung yg di campur baking powder~gaul sebati
3. Biarkan sebentar

Merigue(B)
6 telur putih
70 gram gula kastor
1 sudu teh krim tar2
~pukul hingga kembang tak menitis ye~

~Campurkan A dan B kaedah kaup balik~gaul sebati

1.Masukkan karamel dalam loyang
2.Masukkan bancuhan kek yg telah di warnakan(sue bahagikan 3 @ 4 warna)
3.Masukkan bacuhan kek tu secara berselang seli
4.40minit pertama guna api bawah ye,dan 15 minit lagi api atas dan bawah
5.Bakar kek kaedah double boil~masukkan air dlm bekas lain sebelum masukkan loyang kek dlm bekas tu
6.Bakar pada suhu 150C~bergantung pada suhu oven masing2..

~Selamat mencuba,Papai...~


                                                     

Keep Reading»

Resepi Bubur Nasi

                                               
Assalamualaikum..hari nie masak simple ja..mmg dari semalm dok terigin nak makan bubuq nasi nie..anak pun suka jugak..masak pun jap ja..yg nie pun kl masak berulang depa makan..letak sayuq banyak2..tu yg depa suka tu..rasa nya semua org tau kan masak bubuq nasi nie simple jaaa kan..tapi takpe lah saya boh la jugak resepi nya kat bawah nie ya..ehehe..

~Bubur Nasi~
Bahan2 nya:
1 1/2 pot beras~rendam dlm sejam
2 kiub stok ayam
200 gram ikan bilis
sayur-sayuran ikut selera masing2
cili padi~di potong2 kecil
kicap manis

Cara2nya:
1.Masak nasi sehingga betul lembut~dlm 1 1/2 jam
2.bila dah mendidih masukkan stok ayam dan gaul rata..tutup api
3.sayur tu boleh la di rebus biasa @ di buat sup sayur
4.Goreng ikan bilis hingga garing
5.potong cili padi kecil2..gaul dgn kicap

~siap dah~boleh lah di hidangkan..Selamat Mencuba~

Keep Reading»

Resepi Spaghetti Bolognese

Assalamualaikum semua kekawan..sebenarnya buat nie dah lama tapi tak menyempat nak up date kat blog nie.Anak-anak Kak Sue memang suka dengan Spaghetti Bolognese nie.Kalau Kak Sue masak berulang depa makan tak jemu-jemu.Rasa seronok tengok anak-anak berselera makan.Jom kita tengok resepi Spaghetti Bolognese nie ya..

resepi spagetti bolognise
Spageeti Bolognise

Resepi Spaghetti Bolognese

Bahan-bahan :
1 bungkus spagetti
1 peket daging kisar(Kak Sue beli Ramlee Burger punya tu)
2 tin sos preego
4 ulas bawang putih
1 ulas bawang besar
minyak masak
pasleey flake
sayur-sayuran mengikut citarasa masing2

Cara - caranya :
1. Bawang putih dan bawag besar tu diricik halus
2.Tumis bawang hingga kekuningan
3.Masukkan sos tomato preego
4.Masak hingga sos cukup masak dan masukkan daging cincang
5.Biarkan mendidih hingga daging masak dan empuk

Cara masak spagetti:
1.Didihkan air - masukkan 2,3 titis minyak
2.Masukkan spagetti dalam 2,3 minit dan tos kan
3.Sayur pun celur sekejap je
Boleh lah di hidangkan,selamat mencuba ya

Keep Reading»

Puding Bunga Kasih Bertaut

Assalmualaikum..mggu nie mmg mencuba puding aje..semua dari resepi Che CT..tq ye Che CT coz share resepi yg mudah dan sedap..nie dah buat kali kedua dah sebab suka dgn rasa nye..kat bawah nie sue akan masukkan resepi nye ya..

Puding Bunga Kasih Bertaut
bahan2nya:
1/2 peket serbk agar2@ 2 sudu kecil agar2
1/2 cawan gula
1 biji telur A
300 ml air
200 ml santan
2 @ 3 jenis pewarna(dan juga perisa jika suka..sue x buat pun)

Cara-cara:
1.Masukkan agar2,air dan gula..masak hingga larut smua
2.Pecahkan telur dlm santan dan pukul sikit dgn garfu.Tuang ke dlm periuk berisi larutan tadi dan kacau sehingga sebati dan masak dgn api yg perlahan saja.Setelah mendidih tutup api.
3.Bahagikan larutan kepada 2 @3 bahagian dan tambahn kan pewarna dan perisa jika suka(sue x tambah perisa pun)kacau sebati tiap bahagian dan tuang dlm acuan kecil kesukaan.Biarkan ia keras dlm peti sejuk
4.Setelah keras keluarkan agar2 dari acuan tadi dan jika mengunakan acuan yg lebih besar,blh lah di potong kecil2 ye dan masukkan dlm acuan agar2 yg lebih besar yg lain.Ketepikan.

Bahan B:
1 paket agar2~10 gram
1 liter air
1/2 cawan gula pasir
100 gram gula melaka atau nise(sue guna 2 sudu je )
2 helai daun pandan di simpul

Cara-cara:
Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan masak sehingga larut dan mendidih dgn api sederhana.Tutup api dan tapis larutan agar2..

Cara menyediakan puding:
Tuang larutan agar2 B perlahan2 ke dalam acuan yg berisi agar2 A.Biarkan keras dan sejukkan dlm peti ais..

Keep Reading»

Puding Peach Bersusu

Assalamualaikum..apa khabar kwn2 semua..lama x jengok kat blog nie..maklum la sibuk berniaga(mcm bisnes besar2 plk kan~miahahaha)..x dan nak menjengok ke sini..asal ada kelapangan pasti nak mencuba jgk resepi yg baru..tambah plk skang nie cuaca agak panas..ptg2 mkn puding sejuk2 kuar dari peti ais sedap jgk kan..so kat bawah nie ..sue akan masukkan resepi yg sue ambik dari @Che CT...


Bahan2nya:
1 peket agar2 serbuk~(sue letak dlm 2 sudu besar)
1 sudu kecil esen vanila
1 1/2 sudu besar tepung jagung(campor dgn 2 sudu air~di gaul sebati)
3/4 cwn gula pasir
500 ml air
500 ml susu sejat
Beberapa titik pewarna kuning
Buah peach dlm tin

cara2nya:
1.Basahkan acuan dan susun buah peach(ptg nipis buah peach tu ye)
2.Didihkan air,masukkan gula dan serbuk agar..kcau hinnga larut dgn api yg sederhana
3.Masukkan susu cair,esen vanila dan pewarna kuning kacau sebati
4.Masukkan pula tpg jagung tadi..kacau hingga didih,angkat dan tuang ke dalam acuan perlahan2
5.Sejukkan pada suhu bilik..kemudian blh la simpan dlm peti sejuk..






                                ~Selamat Mencuba~

Keep Reading»

RainBow Butterfly Cupcake

Assalamualikum,kali nie nak mencuba resepi Dari blog Masam Manis pula.Terimakasih ye untuk resepinya.Kak Sue.suka sangat tengok hasil dari Blog mana-mana dan yang agak mudah bagi Kak Sue yang baru belajar nie.Jadi mintak izin Kak Sue kongsikan resepinya ye..

Rainbow Butterfly Cupcake
Bahan2nya
1 1/2 cwn tepung gandum
1/2 cwn butter
3/4 cwn susu segar
3/4 cwn gula kastor
2 sudu baking powder
1 sudu esen vanila
3 biji telur
secubit garam
Pansakan oven suhu 170C (bergantung pada kepansan oven msg2 la ye)

Cara2nya:
Ayak tpg,baking powder dan garam~ketepikan
Dlm bekas mixer pukul butter dan gula sampai kembang dan gebu
Masukkan telur putih pukul lagi sampai gebu dan ringan
Masukkan esen vanila slowkan mixer yg paling slow ye..masukkan tpg selang seli dgn susu segar
Boleh jgk guna spatula kaedah kaup balik
Kemudian bahagikan adunan sama byk enam bekas
Letak warna tiap satu~gaul rata
Tompok setompok warna berlainan dan berselang seli
Guna lidi bersih buat satu putaran di permukaan cupcake
Bakar  25 minit ..


Selamat mencuba..Papai!!

Keep Reading»

Kek Pisang Coklat

Assalamualaikum,kali nie buat kek pisang coklat plk ..sesaje nak try di tambah kwn plk mtk tlg buatkan so dok la melilau mencari resepi ke sana kemari..last2 jumpa kat blog CT..sue adjust sikit resepi nya...

~Kek Pisang Coklat~
Bahan2nya:
8 biji pisang berangan di ptg2 kck
180gm minyak jagung/myk masak
2 biji telur gred A
11/2 cwn tpg kek
1 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh bikarbonat
 2 sudu besar serbuk koko                                                                           

Cara2nya:
Pansakan ketuhar selama 15 minit dgn 160C                                                                                         Pisang di ptg kecil,telur,minyak jagung dan gula di satukan kemudia di blender sehingga halus selama10 saat                                                                                                                 
Tuangkan bahan yg di blender ke kemudian masukkan campuran tpg yg di ayak tadi
(jgn lama sangat ya sekadar bercampur saja)
 kaup balik sehingga adunan rata..                                                                                                             Tuang adunan ke dlm loyang yg diglis dan alas kertasminyak.
Bakar sehingga 1 jam atau sehingga masak                                                                                                                                                     
                                                                             
                                                                                 
                                                                               
                                                                             
                                                                               
                                                                                 
                                     


                                                             

                                                         
                                                                               

Keep Reading»

Oreo Cheese Nuts Cupcake

Assalamualaikum semua,Tak habis-habis lagi dengan cheese.Dalam dok melawat blog sana sini terjumpa resepi nie..rasa nak cuba pulak.Simple ja resepi nya dan anak-anak pun tentu suka.Resepi nie Kak Sue ambik dari Bakery 2 Embroidery..tq ye for sharing..

Oreo Cheese Nuts Cupcake
Bahan2 A
250gm cream cheese
1 biji telur gred AAA
2 tbsp tepung gandum
2 tbsp tepung jagung
11/2 tbsp jus lemon
21/2 tbsp air
6-7 tbsp susu pekat manis~ikut citarasa nak manis mcm mana

Bahan2 B
Biskut oreo secukup nya~buang krim nya
Biskut coklat kekacang..chipsmore tu
kekacang aka guna walnut n almond..panggang dlm oven~grg tanpa minyak pun blh
Papercups secukupnya~yg muat dasar nak letak oreo tu ye..

Cara2nya
Pukul semua bahan A..kecuali telur
Masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati dan kembang~agak2 dlm 2 minit
Masukkan sekeping oreo dlm papercup
Masukkan adunan cheese atas biskut oreo tadi~masukkan hingga hampir penuh
Taburkan dgn kekacang dan bakar dlm oven dlm 30 minit pada suhu 170'C.~kaedah bain marie..
Pada 20 minit pertama guna api bawah dan 10 minit terakhir guna api atas bawah
Check je cupcakes dah masak ke belum..kl belum  tambah je masa membakar

~Selamat Mencuba~

Keep Reading»

Kek Lapis Kukus Cream Cheese

 Hari nie nak try resepi dari satu page yg share resepi dari blog..tgk simple gak resepi nya..anak plk suka cheese..resepi utk bekas kck je..so try lah..Al'dullilah menjadi jgk..resepi nya kat bwh nie ye..

Resepi dari:DUNIA DAPUR KARMA

~Kek Lapis Kukus Cream Cheese~

Bhn2nya:
Bahan A
250gm cream cheese
60gm gula halus
 25 ml air
1 biji telur
1 sb tpg gandum
                                                                                   
cara2nya;
pukul cream cheese bersama gula
masukkan telur,air dan tpg gandum
biarkan sebentar

Bahan B(kek coklat)
2 biji telur
1 cwn gula halus
1 cwn tpg gandum
1/2 cwn air panas
1/2 cwn susu segar
1/2 cwn myk jagung/masak
2 sb serbuk koko
1 sk vanila esen
1 sk baking soda
1/2 baking powder
sedikit garam

cara2nya:
pukul telur dlm bekas lain bersama gula sehingga kembang..
setelah kembang masukkan vanila dan dikiuti dgn koko dan garam
masukkan air panas, susu dan minyak
setelah itu msukkan tpg gandum,b.soda dan b.powder yg telah di ayak dan gaul sebati
biarkan sebentar dan bahagi kepad dua bahagian

Cara Memasak~
Panaskan kukusan dan balut dgn penutupnya.
sapukan sedikit minyak di loyang dan alas dgn kertas minyak..
letak adunan coklat dan kukus selama 15 minit..
tuang adunan cream cheese dan kukus selama 15 minit jgk
akhir sekali tuang adunan coklat dan kukus lagi selama 20 minit..
sejukkan dan boleh lah di hidangkan...Selamat Mencuba...








                                                                                           




Keep Reading»

Carrot Cake

Assalamualaikum semua,sekarang nie mood menggila nak cuba buat kek.Nampak resepi yang senang,terus salin dalam buku resepi.Kek nie dikukus dan kek yg dikukus nie rasa lembab sikit..tu yang buat Kak Sue suka tu,suami pun suka kek yg di kukus.Cuma kalau boleh suami suka kek ayang tak ada cream,biar plain je.Simpleaje resepi nya,tapi Kak Sue dah tak ingat dari sape,google je hari tu.Jom kita tengok resepi yang simple dan mudah tapi sedap

Carrot Cake
Bahan2nya:
250gm butter
150gm gula halus
230 gm tpg gandum
200 gm carrot
100gm walnut
3 biji telur gred A
1 sk baking powder
1 s/k esen vanila
1/2  s/k serbuk kulit kayu manis
*walnut di bakar atau di goreng tanpa minyak dan di cincang halus
*carrot di rebus dan di cincang halus

Cara2nya:
Putar butter n gula hingga gebu..
Masukkan telur satu persatu
Masukkan esen vanila
Masukkan tpg gandum,baking powder dan serbuk kulit kayu manis(jgn lupa ayak dulu ye...)
Akhir sekali masukkan carrot dan walnut,gaul sehingga rata,masukkan adunan dlm acuan~kukus 50 minit...

~Selamat Mencuba~

Keep Reading»

Kek Kukus Susu Rintik

Assalmualaikum~Cubaan pertama menjadi jgk buat kek nie..simple je resepi nya..ambik dari blog Azlita Masam Manis..tq ye sue ambik resepi nya ye..

Bahan2 nya:
250gram butter
1 cawan gula halus
6 biji telur
1 sudu teh esen vanila
3 cawan tepung naik sendiri
1 cawan susu pekat
1/2 cawan air~gantikan dgn susu segar pun blh
1 sudu teh oveltte
1/2 cawan gula bermanik
Cara2nya;
~panaskan kukusan dan sediakan loyang 9 inci~
~oles loyang dgn sedikit butter dan lapik dasar loyang dgn baking paper~
~pukul butter dan gula hingga kembang memutih~
~masukkan ovelltee dan pukul lagi hingga rata~
~masukkan telur sebiji demi sebiji,tambah esen vanila~gaul lagi hingga rata~
~masukkan susu pekat manis dan terus memutar~tutup mixer~
~masukkan tepung berselang seli dgn susu segar,kaup balik hingga adunan bergaul sempurna~
~tuangkan manik gula dan gaul rata~proses nie kena buat cepat2 supaya manik tu x turun warnanya~
~tutup loyang dgn aluminium foil  dan kukus selama 45 minit hingga 1 jam~
~bila kek dah masak tggu sehingga sejuk dan blh lah di kelurkan dari loyang~



Keep Reading»

Birthday Abang Tihie

Assalamualaikum,hari nie birthday anak Kak Sue yang kedua,Mohd Syazwan Fathi atau demgan panggilan manjanya Abang.Happy birthday Abang,Ibu doakan moga abang sentiasa dalam perlindungan dan rahmat kasih Allah,di murahkan rezeki,kesihatan yang baik,cemerlang baik di dunia mahupun akhirat kelak.Ibu sayang Abang sangat,kalau Ibu marah atau tegur Abang tu sebab Ibu sayang dan ambik berat pasal Abang.Ibu sentiasa ada untuk Abang tau..


Keep Reading»

Kek Coklat Mosit Kukus


Kek Coklat  Moist kukus adalah kek yg pertama Shu cuba buat..sebelum nie tak pernah dan tak tau macam mana nak buat Kek..sampai Mak pun bising kenapalah hang nie tak mau cuba buat kuih ka masak ka..sebab rasa macam tak minat nak buat yang renyah2 setakat masak aluk pauk utk makan dan kuih yg simple2 tu blh la..ntah mcm mana timbul pulak keinginan nak mencuba..maka pegi la intai blog sana sini nampak la resepi yg mudah..so mari kita tgk resepi nya...

bahannya:
1 1/2 cawan tpg gandum
1 1/2 cawan susu segar
1 cawan gula kastor
1/2 cawan serbuk koko
3/4 cawan minyak masak
2 biji telur
1/2 sudu besar esen vanila
1/2 sudu besar serbuk penaik

Caranya:
Pukul telur sehingga kembang
Masukkan esen vanila,pukul lagi
Masukkan tpg,serbuk penaik,koko,gula dan minyak,pukul hingga sebati,guma senduk je
Masukkan susu sikit demi sedikit,kacau rata
Sapukan mentega pada dasar loyang dan kukus selama 1 jam

~Selamat mencuba~







Keep Reading»

Puding Roti

Hari nie try buat resepi Puding Roti paling simple..cedok resepi Dari Dapur Liza~tima ksh ye Liza..tentu anak2 suka nie..

Keep Reading»

Piala Sumbangsih di Stadium Bukit Jalil 2012


Assalmualaikum semua,pertama kali berniaga di dalam Stadium Bukit Jalil,teruja gila!!Piala Sumbangsih Kelantan melawan Negeri Sembilan.Syukur,Alhamdullilah dengan rezeki yang telah di tetapkan.


Keep Reading»

Hari Pertama Adik Ke Sekolah



Assalamualaikum,Selamat pagi semua.Hari nie hari pertama Adik,nama panggilan manja anak bongsu Kak Sue ke sekolah.Adik sangat teruja dan tak sabar dah nak ke sekolah untuk bertemu kawan-kawan baru.Kak Sue harap Adik dapat menyesuaikan diri dengan kawan-kawan baru,guru dan persekitran sekolah yang baru.
Adik relaks dan cool je tengok kawan-kawan dah mula menangis bila ibu bapa mereka dah nak balik.Alhamdullilah Adik memang merupakan seorang anak yang memang mudah nak di urus dari semua segi.Harap semoga ia berkekalan sehingga Adik meningkat dewasa nanti ye nak.Ibu sayang Adik sangat...Membesarlah dengan cemerlang dunia dan akhirat..


Keep Reading»

Happy New Year 2012


Selamat Tahun Baru semoga tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya,semoga kita sentiasa dalam rahmat kasih Allah..di permudahkan segala urusan dunia dan akhirat..~Aminnnnn....


Keep Reading»
[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di skabdy@yahoo.com


[PENAFIAN] www.shuhaidakabdy.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri. Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.