Sabar Perlu Dilatih

Assalamualaikum,hai semua.Kata orang sabar itu indah,tapi nak menahan sabar tu bukan mudah.Terus terang Kak Sue bukan sabar sangat orangnya,bukan lah nak bangga bercerita aib diri konon bangga kita nie jenis tak sabar tapi memang itulah diri Kak Sue..yang dulu!Bila dah hampir dengan usia remaja purba nie pelan-pelan Kak Sue latih diri supaya mengawal diri lebih bersabar.Sabar perlu dilatih supaya kita terbiasa dengan diri.Sabar perlu dilatih supaya kita tak melatah nanti dan memalukan diri..

sabar perlu dilatih
Sabar Perlu Dilatih - Sumber Google

Sabar Perlu Dilatih


" Bukan ukuran kekuatan seseorang itu dengan bergusti tetapi orang yang kuat itu adalah orang yang mampu mengawal hawa nafsu ketika marah " - Hadis riwayat Bukhari

Kadang bila kita dalam keadaan marah,kita memang tak sedar apa yang kita cakap dan buat.Kita tak fikir dah perbuatan dan percakapan kita tu akan melukakan hati dan menjauhkan orang lain dari kita.Kak Sue seboleh - bolehnya cuba nak belajar sabar dan kawal marah kalau ada situasi yang tak menyenangkan.

Bagi diri Kak Sue sendiri,Kak Sue sentiasa beri peluang dan maaf pada orang sekeliling yang berbuat salah pada Kak Sue, kita semua bukan sempurna kan,tapi kalau berulang - ulang kali kesilapan yang sama dibuat,rasanya naik bosan juga kut!Yang pasti Kak Sue tetap memaafkan,tapi akan ambil langkah jauhkan diri itu lebih baik untuk semua pihak

Kita semua nie manusia biasa,kadang ada satu tahap kita rasa tak dapat tahan sabar dah kan.Semoga kita semua cuba untuk terus kawal diri dan istiqomah berubah ke arah lebih baik.Semoga Allah mudahkan urusan kita dan keluarga kita ke arah yang lebih dalam hidup..aamiin ya rabb..!





Jalan - Jalan ke Menara Condong Teluk Intan Perak

Assalamualaikum,hai semua!Tak habis lagi Kak Sue nak bercerita mengenai percutian pada musim cuti sekolah yang lepas.Tak ada lah hebat macam percutian kawan -kawan lain,tapi Kak Sue nak kongsi pengalaman Kak Sue jalan - jalan ke Menara Condong Teluk Intan Perak.Ini bukanlah kali pertama Kak Sue ke sini,entah yang ke berapa kali dah tapi masuk ke dalam Menara Condong Teluk Intan nie baru dua kali kut.Sebab,Abang Man asal orang Tanjung Keramat,Langkap kira tak jauh dari bandar Teluk Intan,jadi kami sekeluarga kerap juga kesini sebelum nie.Bila dah pindah ke Rawang,sesekali aja datang sini.Bila balik bercuti atau bila malam raya,memang meriah tau kat sini..


Cuti - Cuti Melawat Menara Condong Teluk Intan Perak


Menara Condong Teluk Intan nie kan adalah sebuah menara jam yang menjadi mercu tanda dan kebanggaan warga Teluk Intan.Pada masa dulu menara nie berfungsi sebagai jam dan tangki simpanan air untuk penduduk sekitar Teluk Intan.Sekarang menara nie hanya berfungsi sebagai jam dan dibuka untuk lawatan kepada orang ramai.Apa yang menarik mengenai menara nie,ia serupa dengan Menara Pisa yang terletak di Itali.Jom kita cuci mata tengok gambar kat bawah..

menara condong teluk intan
Menara Condong Teluk Intan - Sejarah tentang menara


menara condong teluk intan
Menara Condong Teluk Intan - suasan dalam menara


menara condong teluk intan
Menara Condong Teluk Intan - suasan dalam menara

menara condong teluk intan
Menara Condong Teluk Intan - suasan dalam menara

menara condong teluk intan
Menara Condong Teluk Intan - Ateh sekeluarga bergambar kenangan


menara condong teluk intan
Menara Condong Teluk Intan - Kak Sue sekelaurag,Abang Man tak ada pulak masa nie


menara condong teluk intan
Menara Condong Teluk Intan - Ustaz Kecik dengan gaya tersendiri..ehehe..
Masa kami datang sini orang ramai sangat.Tak ada bayaran yang dikenakan tapi kita kena tulis nama berapa orang dalam keluarga kita yang masuk ke dalam menara nie.Bahagian bawah ada seperti perigi tapi air macam cetek aja dan berpagar.Ruang tangga nak ke atas pula  agak sempit,jadi kena sabar dan tunggu giliran.

Kebetulan masa Kak Sue dan keluarga datang ada pengantin buat photo shoot..mesti cantik gambar kahwin depa kan..ehehe..Korang yang jalan-jalan ke Teluk Intan jangan lupa singgah Menara Condong Teluk Intan nie tau dekat aja dengan bandar dan semua kemudahan seperti masjid dan tempat makan.Jumpa lagi dalam cerita cuti- cuti Kak Sue lain kali ya...papai!



Banjir di Batu Kurau

Assalamualaikum,hai semua!Baru sekejap tadi adik-adik Kak Sue berkongsi gambar dan keadaan di kampung Kak Sue melalui whatapss.Rasanya ini pertama kali banjir di Batu Kurau.Ada beberapa kawasan lain juga yang banjir di Batu Kurau tapi setakat yang Kak Sue tahu tadi Pekan Batu Kurau dan kawasan sekitar serta Batu 16 menghala ke Jelai.

banjir di batu kurau
Banjir di Batu Kurau - Lokasi Pekan Batu Kurau

Banjir di Batu Kurau 


Kata adik-adik Kak Sue air mula naik sebelah petang tadi lagi.Kawasan rumah adik-adik Kak Sue pula agak rendah.Selepas magrib tadi air dah mula masuk rumah,kesiannya kat depa.Kelam kabut jugalah nak selamatkan barang


banjir di batu kurau
Banjir di Batu Kurau - Kawasan dalam rumah


banjir di batu kurau
Banjir di Batu Kurau - Kawasan depan rumah


Rasanya air tak adalah naik sangat,cuma kalau banjir nie tahu aja lah macam mana letihnya nak kemas dan bersihkan rumah.Harap keadaan rumah adik-adik Kak Sue akan pulih seperti biasa kejap lagi.Dengar cerita juga beberapa tempat di negeri lain pun ada yang banjir.Semoga semua dipermudahkan dan selamat hendaknya, aamiin ya rabb..!




Planner & Calendar Giveaway

Assalamualaikum,hai semua!Jom kita join Planner & Calendar Giveway jom mana tahu terpilih kan.. ;)

planner & calender giveaway

Klik Banner Untuk Join

Resepi Ikan Talapia Goreng Pedas

Assalamualaikum,hai semua!Masak apa hari nie? Kak Sue masak menu ringkas aja macam biasa.Kat rumah Kak Sue nie semua jenis tak kisah janji mesti kena pedas.Memula ingat nak masak lemak kuning,teringat Abang Tihie tak makan pula,jadi Kak Sue tukar menu Ikan Talapia Goreng Pedas.Kata Abang Man goreng biasa pun tak apa tapi macam tak ada kuah kan,nanti makan kering sangat rasa nasi tu.Jom lah kita tengok bahan resepi Ikan Talapia Goreng Pedas, senang aja nie...jom kita!

resepi ikan talapia goreng pedas
Ikan Talapia Goreng Pedas

Resepi Ikan Talapia Goreng Pedas

Bahan - bahan :
2 ekor ikan talapia 
1 biji bawang besar - dikisar
3 biji bawang putih - dikisar
1 inci halia - dikisar
4 biji cili besar merah - dikisar
10 biji cili padi - dikisar
1 kiub ayam Knorr
Minyak untuk mengoreng
Garam secukup rasa

Cara - cara :
Cuci bersih ikan talaphia,gaul dengan garam dan kunyit dan goreng, ketepikan
Panaskan kuali,tumis bahan yang dikisar tadi sehingga masak
Kalau kering sangat tambah air sikit tau
Masukkan kiub ayam Knorr,biarkan mendidih sekejap
Perasakan garam kalau suka,Kak Sue kuat masin
Curah kuah sambal atas ikan talapia tadi,sedia untuk dihidangkan

Korang boleh cuba resepi ini juga tau Ikan Talapia Masak Stim Asam Ringkas dan Sedap