Resepi Siakap Kengsom

Assalamualaikum, hai semua. Lama Kak Sue tak kongsi masakan kat sini kan. Mencari balik kekuatan yang hilang sebenarnya. Walaupun masih dalam mood sedih tanggungjawab yang satu nie pada suami dan anak-anak Kak Sue tak lupakan. Masih macam biasa aja korang. Kali nie Kak Sue nak kongsi resepi Siakap Kengsom pula kat sini untuk idea ibu-ibu atau peminat makanan Thailand. Mudah sangat resepi Siakap Kengsom nie, bahan tak banyak dan mudah nak cari. Dengan cuaca panas sekarang nie sesuai sangat kalau nak cuba tau..

Resepi Siakap Kengsom
Siakap Kengsom

Resepi Siakap Kengsom

Resepi Siakap Kengsom nie Kak Sue dapat dari website Rasa. Sebelum nie pertama kali Kak Sue cuba rasa masakan nie di rumah ipar adik Kak Sue si Sue Aina tu. Tertanya juga apa nama masakan nie, nak kata asam pedas bukan, tapi lebih kurang rasa macam tu juga lah. Masa Kak Sue makan tu tinggal kuah dan ikan aja, kangkung tak ada. Ikutkan katanya kena ada kangkung baru sedap..

Kalau korang macam tak ada selera kalau masak resepi nie mesti bertambah makan. Sebabnya ada rasa masam-masam pedas tu memang menaikkan selera tau. Jom lah tengok resepinya jom.. tapi ada dua, tiga bahan yang Kak Sue tak letak sebab tak ada stok kat rumah. Nanas pula sebab kurang makan, kalau buah yang fresh makan lah juga. Kalau letak dalam masakan kang depa tak makan sayang je kan. Jadi kita letak kangkung banyak-banyak. Sedap wei..

Siakap Kengsom

Resepi Asal : Puan Nur Hidayah

Bahan-bahan
1 ekor ikan Siakap - boleh gantikan dengan ikan Kerapu
2 biji cili merah - buang biji *
15 biji cili api *
1 inci kunyit hidup *
1 biji bawang besar *
2 biji bawang merah * (Kak Sue tak letak)
2 ulas bawang putih *
1 batang serai *
1 inci belacan *
1 biji limau nipis - ambil jusnya. (Kak Sue guna serbuk limau dari Maggie)
Air asam jawa secukup rasa
Nanas masak secukupnya - (Kak Sue tak letak)
Kangkung secukupnya

Cara-cara :
Kisar bahan yang bertanda * tadi
Masukkan bahan kisar tadi dan juga nanas dalam periuk 
Masakkan bahan tadi sampai mendidih, kemudian masukkan air asam jawa
Perasakan garam dan gula ikut selera korang
Kemudian boleh lah masukkan ikan dan biar masak
Akhir sekali masukkan kangkung dan perahan limau tadi
Tutup api dan sedia untuk dihidangkan

Keep Reading»

Happy Birthday Abang

Assalamualaikum, hai semua. Tahun nie umur Abang cukup 17 tahun, dah boleh ambik lesen dah. Pejam celik sekejap ja dah besar anak teruna Ibu yang seorang nie. Walaupun masih dalam suasana sedih dengan permergian Tok Pah tapi kami sekeluarga tetap meraikan Abang secara kecil-kecilan tanda ingatan dan kasih sayang. Happy Birthday Abang Ibu mendoakan semoga semuanya baik-baik ja untuk Abang tahun nie ya.. tak mau nak nakal-nakal tau, be good okay..

Happy Birthday Abang
Happy Birthday Abang

Birthday Abang Yang Ke 17 Tahun

Sambutan birthday Abang yang ke 17 tahun nie kami belum plan lagi nak sambut kat mana. Cuma masa malam birthday Abang tu kami ada buat kejutan masa Abang baru balik dari luar. Kelam kabut tutup lampu bagi gelap rumah, bila Abang buka ja pintu terus kami nyanyi lagu Happy Birthday sama-sama sambil pegang kek birthday Abang. Terkejut, terkebil-kebil Abang Kak Sue tengok.. macam sebak pun ada.. Menjadi kejutan kami juga kejutan kami kali nie.. hehehe..

Kak Sue sangat berharap tahun nie tahun yang baik untuk Abang. Tambah lagi tahun nie Abang akan ambil peperiksaan besar kan. Kak Sue tak letak target yang tinggi pun pada Abang sebab tau tahap kemampuan Abang walaupun Abang sebenarnya kata cikgu ada pontensi sebenarnya. Kak Sue tak suka menekan anak untuk membangga diri Kak Sue.. kesian anak. Selagi anak-anak dapat jaga solat, akhlak dan buat benda-benda baik cukup dah untuk Kak Sue. Bagi Kak Sue itu yang paling penting.. InsyaAllah bila ada asas agama, semuanya akan baik-baik..

Happy Birthday Abang
Happy Birthday Abang - Buah hati Ibu
Happy Birthday Abang
Happy Birthday Abang - Kenangan bersama Tok Pah

Pemergian Tok Pah beri impak yang besar dalam hidup kami sekeluarga juga. Anak-anak Kak Sue memang sangat rapat dan manja dengan Tok Pah. Agak perit kami nak lalui waktu-waktu tu, sampai sekarang pun kadang-kadang bila 'rasa' tu datang memang kami akan terdiam layan perasaan masing-masing. Abang sendiri menangis teresak-esak macam anak kecil masa melawat Tok Pah di ICU dan masa tengok Tok Pah untuk kali terakhir.. pilu dan luluh hati Kak Sue nie bila tengok Abang macam tu. Tak ada lagi orang yang akan peluk Abang bila kena marah dengan Ibu dan Abah.. huhuhu..

Tahun lepas memang dua ujian besar dalam hidup kami sekeluarga. Satu ujian pada bulan Oktober yang pernah Kak Sue kongsi kat sini dan ujian perginya orang yang paling kami sayang Tok Pah. Semoga Abang terus kuat dengan ujian yang Abang kena tempuh dalam usia yang masih muda. Kuatkan hati dan semangat ya nak.. pasti ada hikmahnya. Apapun sekali lagi Ibu nak ucapkan Happy Birthday Abang.. Ibu doakan semoga Abang sentiasa dalam rahmat dan lindungan Allah, kesihatan dan akhlak yang baik, rezeki murah dan berkat, cemerlang dan dimudah urusan dunia dan akhirat.. aamiin ya rabb.. Ibu love you so much nak.. 

Keep Reading»

Pujuk Hati Redha

Assalamualaikum, hai semua. Pujuk Hati Redha.. Susah juga rupanya nak betul-betul redha dan ikhlas. Sebenarnya kan hari-hari Kak Sue pujuk hati sendiri. Hari-hari doa supaya Kak Sue redha dengan ikhlas. Terima ketentuan Allah, kuat dan terima dengan kententuan yang satu nie.. tapi kadang kalah juga dengan perasaan sendiri nak pujuk hati redha dengan semuanya nie..

Pujuk Hati Redha
Pujuk Hati Redha.. Al Fatihah untuk Mak Tersayang

Pujuk Hati Redha

Nak pujuk hati redha makan masa juga sebenarnya. Di mulut cakap kita redha tapi dihati tidak dengan seikhlasnya. Bercakap dengan nak laksanakan tu agak payah.. untuk diri Kak Sue sendiri lah kan. Tapi Kak Sue memang respect orang-orang yang kuat hatinya, redha dengan ikhlas. Tak setanding dengan diri Kak Sue yang nipis imannya nie..

Tak mudah pun sebenarnya. Apatah lagi kehilangan orang terdekat dengan kita. Mak yang melahirkan kita.. tempat kita curah kasih sayang, rindu dan mengadu.. tiba-tiba hilang sekelip mata. Peritnya tu Allah saja yang tahu.. Bila terbayang dan datang rindu rasa sesaknya dada.. Hanya doa dan ayat-ayat Allah penyembuh duka..

Cuma Kak Sue pasti.. hari demi hari perasaan redha dengan seikhlasnya akan datang juga dengan sendiri nanti. Yang pergi tetap akan pergi, tinggal kita yang masih kat sini perlu teruskan hidup yang berbaki. Satu hari nanti kita juga akan ke sana yang kekal abadi..

Mak.. kenangan, kasih sayang dan tunjuk ajar Mak akan kekal selamanya dihati. "Orang" akan lalui hari-hari yang berbaki buat "orang" nie dengan mengenang Mak dalam doa yang tiada penghujung. Tenang lah Mak disana, kita bakal berjumpa juga nanti di syurga abadi. Semoga Mak ditempatkan bersama-sama orang yang diredhai Allah dan yang beramal soleh. Sayang Mak selamanya.. Al Fatihah buat Mak Tersayang..


Keep Reading»

Rindu Yang Tak Tertanggung

Assalamualaikum, hai semua. Rindu yang tak tertanggung.. Ya, itu yang Kak Sue rasa sekarang nie. Rindu pada Mak yang telah pergi dijemput Allah. Rupanya macam nie rasa perit dan sakitnya bila kehilangan Mak tersayang. Setiap masa asyik mengenang dan rindu pada Mak. Allahu.. kuatkan hati dengan rindu yang tak tertanggung nie Ya Allah.. kadang rasa sangat tak mampu nak lalui rasa yang satu nie..

Rindu Yang Tak Tertanggung
Gambar kenangan bercuti dengan Mak.. Rindu Yang Tak Tertanggung

Rindu Yang Tak Tertanggung

Hari pertama Kak Sue balik rumah sendiri di Rawang rasa betul-betul kalah dengan perasaan. Perasaan rindu yang tak tertanggung, rasa terkejut dan susah nak terima yang Mak dah tak ada. Hari-hari pujuk hati redha, tapi Ya Allah.. payahnya.. Kak Sue menangis lagi semahu-mahunya macam hari pertama terima berita Mak pergi menghadap Ilahhi. Rasa gelap dan kosong hidup Kak Sue nie.. Allahu.. hebat rasa ujian bila Mak kita dah tak ada nie rupanya..

Terkilan bila balik ke rumah bila teringat kami adik beradik tengah plan nak bawa Mak bercuti kat rumah baru Kak Sue pindah hujung tahun lepas. Kerap Kak Sue update perkembangan rumah yang baru Kak Sue duduk nie pada Mak. Sempat mengadu pada Mak yang Kak Sue letih sangat kali nie bila buat kerja, tak larat sangat. Padahal rupanya Mak pun sebenarnya dah letih dan tak larat juga di sana masa tu..  Allahu.. Maafkan "orang" Mak.. maafkan "orang"..

Rindu Yang Tak Tertanggung
Gambar kenangan terakhir di Taiping... Rindu Yang Tak Tertanggung
Rindu Yang Tak Tertanggung
Kenangan di Taping.. Rindu Yang Tak Tertanggung

Sejak akhir-akhir nie Mak memang tak berapa sihat. Demam on off, adik-adik ada bawa Mak ke klinik tapi katanya tak ada apa-apa. Ingat demam biasa aja, tak sangka Mak kena jangkitan kuman rupanya.. Allahu! Mak memang susah nak sakit atau mengadu sakit. Mak memang seorang yang tak suka susahkan anak-anak apatah lagi orang luar. Pergi Mak mengadap Allah, amat mudah dan tenang.. Pergi pula pada hari Jumaat yang mulia.. dari mula sampai habis urusan Mak semua dipermudahkan. Kami anak-anak rasa bersyukur sangat..

Sekarang nie.. tinggal kami anak-anak Mak merindu dan mengenang Mak setiap hari. Doa dan sedekah ayat suci tak pernah kami lupa juga setiap hari. Hari-hari juga anak-anak Mak datang ziarah Mak. Semoga berehat dan tenang di alam sana ya Mak. Semoga kita berjumpa lagi nanti di syurga Allah.. aamiin ya rabb.. Kami sayang dan rindu Mak selamanya.. Al Fatihah untuk Mak Tersayang.. ❤



Keep Reading»

Kami Tunggu Mak

Assalamualaikum, hai semua. Sebenarnya entri nie Kak Sue tulis masa Tok Pah masih dalam ICU Hospital Taiping. Kami tunggu Mak. Kali nie datang lagi ujian buat keluarga Kak Sue. Dua ujian paling besar tahun nie buat keluarga Kak Sue. Belum hilang lagi macam-macam 'rasa' sebelum nie datang lagi ujian yang baru.. Allahu! Kadang rasa memang tak kuat dah, tapi Allah uji pada yang mampu. Takan Allah nak seksa atau aniaya kita, melainkan Allah tahu.. Kuat ya Mak, kami tunggu Mak nie..

Kami Tunggu Mak
Kami Tunggu Mak.. Gambar kenangan hari raya 2018 

Kami Tunggu Mak

Hari Selasa lepas Mak demam agak teruk, badan panas dan lemah. Mak memang takut sangat nak jumpa doktor, nak pergi klinik atau hospital. Biasalah orang tua kan, Kak Sue ada juga telefon Mak sebelum tu tanya khabar dan pujuk Mak pergi hospital atau klinik. Kak Sue tak bercakap lama sebab dengar suara Mak pun lemah sangat, Alhamdullilah berkat kami adik beradik pujuk Mak akhirnya petang tu Mak yang minta nak ke hospital..

Kak Sue andaikan bila Mak ke hospital semuanya akan baik macam biasa.. Tetiba dalam pukul tiga pagi Acik, adik Kak Sue telefon nak bagi tau dan tanya pendapat Kak Sue pasal Tok Pah. Rasa macam berhenti degup jantung Kak Sue, pilihan yang kami ada samada Tok Pah ditidurkan atau bahasa lain dikomakan atau risiko tinggi Tok Pah akan pergi selamanya. Kelu lidah.. tak tau nak reaksi macam mana. Lepas letak telefon terus Kak Sue menangis sungguh-sungguh.. Allahu.. kesiannya Mak..

Terus Kak Sue tak boleh nak tidur semalaman, ambik wuduk solat doakan agar Tok Pah tak apa-apa. Nak tunggu siang rasa sangat lama, sebab nak bergerak malam risau Abang Man tak cukup rehat sebab baru balik berniaga. Kalau Kak Sue yang drive, rasanya tak tau lah mampu ke tak sebab Kak Sue pun baru lelap mata tadi dengan emosi macam nie. Nak sampai waktu subuh terlelap sekejap, bangun lagi.. Allah kenapa lama sangat nie. Tak sabar dah rasa hati macam nak terbang peluk Tok Pah Allah aja yang tahu. Mak kuat ya Mak. Pilu rasa hati nie tak terucap dengan kata-kata..

Kami Tunggu Mak
Kenangan terakhir dengan Mak di Menara Condong Teluk Intan
Sampai di wad, Kak Sue memang tak dapat nak tahan sedih dan airmata. Nampak Tok Pah berselirat dengar tiub dan wayar.. Allahu kesiannya Mak. Semua adik-beradik Kak Sue ada, Kak Sue peluk.. tenangkan depa walaupun hati sendiri macam nak pecah. Tak sanggupnya Ya Allah nak tengok Mak sakit macam nie. Abang Man bagi izin Kak Sue jaga dan tinggal di Taiping sampai Tok Pah sihat. Terima kasih Abang.. semoga Allah beri rahmat pada Abang.. Kak Sue terpisah dengan suami dan anak-anak buat sementara demi Mak yang tersayang. Kak Sue redha.. janji Mak depan mata Kak Sue setiap hari..

Esoknya Tok Pah dpindahkan ke ICU, bermula lah rutin kami adik beradik menjaga Mak. Masa kami lebih banyak kat Hospital Taiping dari kat rumah. Tak pernah sehari pun kami tak datang ziarah Tok Pah. Dari mula waktu melawat sebelah tengahari sampai lah ke petang, kami anak-anak setia tunggu Mak. Sampai dah kenal guard dan sesetengah jururawat dan doktor kat sana. Hari-hari ulang alik ke surau, hari-hari sedekahkan Mak Yasin, hari-hari buat solat hajat supaya Tok Pah sembuh tanpa jemu. Hari-hari ramai saudara dan kawan,-kawan Tok Pah, kawan-kawan kami anak beranak datang ziarah. Jauh dan dekat semua datang ziarah dan doakan Tok Pah..

Kami Tunggu Mak
Al Fatihah Untuk Mak Tersayang

Tapi.. akhirnya, setelah penat Tok Pah kuat melawan sakit.. Allah jemput Tok Pah pagi Jumaat, hari yang mulia. Lagak tenang dan menahan airmata tak mampu Kak Sue sorok lagi. Ditambahkan lagi Kak Sue tinggalkan Tok Pah dijaga Ateh malam tu balik ke Rawang.. terkilannya Ya Allah.. Kak Sue menangis semahu-mahunya.. rupanya macam nie lah rasa kehilangan syurga kita.. sakitnya tak terperi. Syukur pada Allah, kami adik beradik dapat mandikan, kafankan dan kebumikan Mak dengan baik bantuan dari keluarga rapat juga orang yang lebih arif. Semuanya mudah dan selesai macam semua kami anak-anak Mak nak.. Alhamdullilah..

Pergilah Mak dengan tenang.. Kami anak-anak redha.. rehat lah. Kita akan berjumpa lagi satu hari nanti. Kami sentiasa akan ingat dan doakan Mak. Semoga Mak sentiasa dalam rahmat Allah, diluaskan dan diterangkan kubur Mak. Kami sayang Mak dunia dan akhirat.. Al Fatihah.. Terima kasih pada yang selalu ada, semoga Allah merahmati kamu semua.. aamiin ya rabb..





Keep Reading»

Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Assalamualaikum, hai semua. Kali nie Kak Sue nak kongsi peranan MAIWP dalam pengurusan zakat di Wilayah Perseketuan pula dengan korang. Mesti ada yang tertanya sebelum nie kan apakah peranan MAIWP dalam pengurusan zakat kan, okay jom Kak Sue sambung lagi cerita kat bawah nie ya..

Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan
Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Apakah peranan MAIWP dalam pengurusan zakat di Wilayah Persekutuan? MAIWP berperananenguruskan zakat di Wilayah Perseketuan iaitu Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya. Kutipan zakat dilaksanakan oleh MAIWP melalui Pusat Pungutan Zakat MAIWP. Untuk aktiviti agihan zakat pula dilaksanakan sendiri MAIWP.

Betulkah MAIWP tak agihkan zakat?

Haa.. nie yang Kak Sue nak kongsikan dengan korang nie. Betul ke tidak.. Persepsi dan tanggap negatif memang kita tau dah bersarang di kalangan masyarakat kan. Sebab tu MAIWP telah merangka pelbagai bentuk program agihan zakat.

Agihan zakat dibuat menerusi 28 skim bantuan zakat yang membantu asnaf daripada segala aspek termasuk keperluan asasi, perumahan, pendidikan, perniagaan, kebajikan dan dakwah. Bantuan ini berjalan sepanjang tahun dan bukan pada bulan-bulan tertentu aja tau korang..

Sebagai contoh satu keluarga yang dah dikenalpasti tergolong dalam golongan asnaf miskin. Mereka nie akan dibantu antaranya dengan :

Bantuan Kewangan Bulanan
Bantuan Sewa Rumah - sekiranya tak mampu bayar sewa rumah
Bantuan Pelajaran kepada anak-anak
Bantuan Perubatan - sekiranya mereka ada masalah kesihatan
Bantuan Perniagaan - sekiranya mereka ada buat perniagaan kecil-kecilan

Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan
Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Bagaimanakah MAIWP mempermudahkan proses permohonan dan penyaluran zakat?

Sebelum ini, proses peemohonan bantuan zakat hanya boleh dibuat di ibu pejabat Baitumal MAIWP. Bermula tahun 2008, bagi memudahkan lagi orang ramai untuk berurusan dengan Baitumal, maka MAIWP telah membuka cawangan dikenali sebagai Pusat Agihan Zakat atau ringkasnya PAZA.

Sehingga kini ada 10 buah PAZA telah dibuka iaitu 9 di Kuala Lumpur dan satu di Labuan. Lokasi PAZA : https://www.maiwp.gov.my/i/index.php/en/hubungi-kami/lokasi-kami. Di PAZA,, semua bentuk urusan permohonan yang boleh dibuat di ibu pejabat kesemuanya bolrh dibuat di PAZA. MAIWP juga sediakan borang permohonan yang ringkas dan mudah iaitu sehelai kertas sahaja dengan dua halaman.

MAIWP juga turut menyediakan Kaunter bergerak Baitulmal MAIWP yang turun ke lokasi yang menjadi tumpuan orang ramau seperti di masjjud, bazar-bazar Ramadhan, pasar malam dan sebagainya.Skuad Jejak Asbaf Baitumal MAIWP telah ditubuhkan untuk turun padang mencari dan menjejaki mereka yang tercicir daripaada menerima bantuan zakat. Skuad ini secara rutib turun padang ke PPR dan lain-lain lokasi yang dilihat ada ramai yang memerlukan.

Kita juga harus ingat kita sebagai masyarakat turut kena memainkan peranan untuk membantu. Jangan hanya pandai tunding jari salahkam pusat zakat. Jadi kalau kita ada terjumpa orang dalam kesusahan di Wilayah Perseketuan ini, boleh bantu laporkan kepada MAIWP

Hotline : 012-518 3614/ 012-512 7614
Talian bebas tol : 1800885222
Facebook : Baitulmal MAIWP dan MAIWP

Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan
Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Cara lain MAIWP agih zakat?

Menerusi agihan zakar secara tidak langsung MAIWP di mana dana zakat dimanfaatkan untuk penubuhan prasarana yang dapat memberi manfaat untuk jangka masa panjang. Dalam aktiviti pendidikan, MAIWP membuka institusi bermula dari peringkat usia muda sehingga pengajian tinggi.

Institusi pendidikan di bawah MAIWP

Taska Darul Hannan - pusat asuhan kanak-kanak
Tadika-tadika Islam - 81 buah
Sekolah Menengah Agama MAIWP Kuala Lumpur di Bandar Sri Permaisuri
SMA-MAIWP Labuan
Sekolah Menengah Integrasi Sains Tahfiz (SMISTA) di Bandar Tun Razak
Institit Kemahiran Baitumal (IKB) di Kampung Pandan
Kolej Profesional Baitumal Kuala Lumpur du Kampung Pandan
Kolej Universiti Antarabangsa PICOMS di Taman Batu Muda
Darul Ilmi di Sungai Penchala
Pondok Moden Al-A'baqirah yang kini beroperasi di Taman Koperasi Polis Fasa 2 Gombak
Ma'alim Al-Sunan Li Dirasati Al-Sunnah Al-Nabawiyyah

Institusi Perlindungan dan Kebajikan

Darul Kifayah di Taman Koperasi Polis Fasa 2 Gombak untuk anak-anak yatim
Dar Asaadah di Kampung Batu, Jalan Ipoh untuk pemulihan wanita yang terjebak dalam grjala sosial
Datul Hidayah - perlindungan untuk muaallaf

Birokrasi dalam permohonan bantuan zakat?

Tiada istilah birokrasi yang menyusahkan dalam permohonan bantuan zakat di MAIWP.

Megisi borang untuk mendapatkan maklumat asas penting pemohon tidak boleh dilihat sebagai birokrasi yang menyusahkan apatah lagi borang permohonan hanyalah sehelai sahaja (w halaman)

Maklumat penting ini diperlukan bagi memastikan pemohon benar-benar termasuk dalam golongan yang layak menerima zakat ini kerana MAIWP memikul amanah para pembayar zakat di Wilayah Persektuan untuk mengagihkannya kepada mereka layak.

Permohonan juga tidak perlukam pegesahan mana-mana pihak seperti ahli politik, ketua kampung, imam dan sebagainya.

Proses kelulusan bantuan juga dipercepatkan kepada 5 hari manakala bagi kes-kes kecemasan, baantuan akan disalurkam segera.

Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan
Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Ada orang yang mempersoalkan pengurusam zakat?

Di MAIWP, kita sentiasa diaudit oleh Jabatan Audit Negara. Kita juga perlu mendapatkan kelulusan daripada JK Perundingan Hukum Syara' Wilayah Perseketuan yang dipengerusikan oleh Mufti bagi setiap sen zakat yang ingin dibelanjakan.

Alhamdullilah, MAIWP telah meneriam Sijil Audit Bersih Lebih 10 Berturut-turut sejak 2006 dan Penarafan 4 bintang bagi Indeks Akauntabiliti Pengurusan Kewangan juga daripasa Jabatan Audit neggara selama 3 tahun berturut-turut 2011 hingga 2013.

Bagaimana nak taju tentang agihan zakat MAIWP?

Website
www.maiwp.gov.my

Facebook MAIWP
www.facebook.com/maiwp.hq

Instagram
www.instagram.com/hqmaiwp

Youtube
MAIWP TV

Haa.. jelas dah kan semua tentang PPZ-MAIWP dan Baitumal nie kan. Harap lepas nie tak ada lagi lah yang tertanya-tanya. Semoga bermanfaat untuk korang semua ya.

Keep Reading»
[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di skabdy@yahoo.com


[PENAFIAN] www.shuhaidakabdy.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri. Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.