Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Assalamualaikum, hai semua. Kali nie Kak Sue nak kongsi peranan MAIWP dalam pengurusan zakat di Wilayah Perseketuan pula dengan korang. Mesti ada yang tertanya sebelum nie kan apakah peranan MAIWP dalam pengurusan zakat kan, okay jom Kak Sue sambung lagi cerita kat bawah nie ya..

Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan
Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Apakah peranan MAIWP dalam pengurusan zakat di Wilayah Persekutuan? MAIWP berperananenguruskan zakat di Wilayah Perseketuan iaitu Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya. Kutipan zakat dilaksanakan oleh MAIWP melalui Pusat Pungutan Zakat MAIWP. Untuk aktiviti agihan zakat pula dilaksanakan sendiri MAIWP.

Betulkah MAIWP tak agihkan zakat?

Haa.. nie yang Kak Sue nak kongsikan dengan korang nie. Betul ke tidak.. Persepsi dan tanggap negatif memang kita tau dah bersarang di kalangan masyarakat kan. Sebab tu MAIWP telah merangka pelbagai bentuk program agihan zakat.

Agihan zakat dibuat menerusi 28 skim bantuan zakat yang membantu asnaf daripada segala aspek termasuk keperluan asasi, perumahan, pendidikan, perniagaan, kebajikan dan dakwah. Bantuan ini berjalan sepanjang tahun dan bukan pada bulan-bulan tertentu aja tau korang..

Sebagai contoh satu keluarga yang dah dikenalpasti tergolong dalam golongan asnaf miskin. Mereka nie akan dibantu antaranya dengan :

Bantuan Kewangan Bulanan
Bantuan Sewa Rumah - sekiranya tak mampu bayar sewa rumah
Bantuan Pelajaran kepada anak-anak
Bantuan Perubatan - sekiranya mereka ada masalah kesihatan
Bantuan Perniagaan - sekiranya mereka ada buat perniagaan kecil-kecilan

Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan
Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Bagaimanakah MAIWP mempermudahkan proses permohonan dan penyaluran zakat?

Sebelum ini, proses peemohonan bantuan zakat hanya boleh dibuat di ibu pejabat Baitumal MAIWP. Bermula tahun 2008, bagi memudahkan lagi orang ramai untuk berurusan dengan Baitumal, maka MAIWP telah membuka cawangan dikenali sebagai Pusat Agihan Zakat atau ringkasnya PAZA.

Sehingga kini ada 10 buah PAZA telah dibuka iaitu 9 di Kuala Lumpur dan satu di Labuan. Lokasi PAZA : https://www.maiwp.gov.my/i/index.php/en/hubungi-kami/lokasi-kami. Di PAZA,, semua bentuk urusan permohonan yang boleh dibuat di ibu pejabat kesemuanya bolrh dibuat di PAZA. MAIWP juga sediakan borang permohonan yang ringkas dan mudah iaitu sehelai kertas sahaja dengan dua halaman.

MAIWP juga turut menyediakan Kaunter bergerak Baitulmal MAIWP yang turun ke lokasi yang menjadi tumpuan orang ramau seperti di masjjud, bazar-bazar Ramadhan, pasar malam dan sebagainya.Skuad Jejak Asbaf Baitumal MAIWP telah ditubuhkan untuk turun padang mencari dan menjejaki mereka yang tercicir daripaada menerima bantuan zakat. Skuad ini secara rutib turun padang ke PPR dan lain-lain lokasi yang dilihat ada ramai yang memerlukan.

Kita juga harus ingat kita sebagai masyarakat turut kena memainkan peranan untuk membantu. Jangan hanya pandai tunding jari salahkam pusat zakat. Jadi kalau kita ada terjumpa orang dalam kesusahan di Wilayah Perseketuan ini, boleh bantu laporkan kepada MAIWP

Hotline : 012-518 3614/ 012-512 7614
Talian bebas tol : 1800885222
Facebook : Baitulmal MAIWP dan MAIWP

Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan
Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Cara lain MAIWP agih zakat?

Menerusi agihan zakar secara tidak langsung MAIWP di mana dana zakat dimanfaatkan untuk penubuhan prasarana yang dapat memberi manfaat untuk jangka masa panjang. Dalam aktiviti pendidikan, MAIWP membuka institusi bermula dari peringkat usia muda sehingga pengajian tinggi.

Institusi pendidikan di bawah MAIWP

Taska Darul Hannan - pusat asuhan kanak-kanak
Tadika-tadika Islam - 81 buah
Sekolah Menengah Agama MAIWP Kuala Lumpur di Bandar Sri Permaisuri
SMA-MAIWP Labuan
Sekolah Menengah Integrasi Sains Tahfiz (SMISTA) di Bandar Tun Razak
Institit Kemahiran Baitumal (IKB) di Kampung Pandan
Kolej Profesional Baitumal Kuala Lumpur du Kampung Pandan
Kolej Universiti Antarabangsa PICOMS di Taman Batu Muda
Darul Ilmi di Sungai Penchala
Pondok Moden Al-A'baqirah yang kini beroperasi di Taman Koperasi Polis Fasa 2 Gombak
Ma'alim Al-Sunan Li Dirasati Al-Sunnah Al-Nabawiyyah

Institusi Perlindungan dan Kebajikan

Darul Kifayah di Taman Koperasi Polis Fasa 2 Gombak untuk anak-anak yatim
Dar Asaadah di Kampung Batu, Jalan Ipoh untuk pemulihan wanita yang terjebak dalam grjala sosial
Datul Hidayah - perlindungan untuk muaallaf

Birokrasi dalam permohonan bantuan zakat?

Tiada istilah birokrasi yang menyusahkan dalam permohonan bantuan zakat di MAIWP.

Megisi borang untuk mendapatkan maklumat asas penting pemohon tidak boleh dilihat sebagai birokrasi yang menyusahkan apatah lagi borang permohonan hanyalah sehelai sahaja (w halaman)

Maklumat penting ini diperlukan bagi memastikan pemohon benar-benar termasuk dalam golongan yang layak menerima zakat ini kerana MAIWP memikul amanah para pembayar zakat di Wilayah Persektuan untuk mengagihkannya kepada mereka layak.

Permohonan juga tidak perlukam pegesahan mana-mana pihak seperti ahli politik, ketua kampung, imam dan sebagainya.

Proses kelulusan bantuan juga dipercepatkan kepada 5 hari manakala bagi kes-kes kecemasan, baantuan akan disalurkam segera.

Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan
Peranan MAIWP Dalam Pengurusan Zakat di Wilayah Persekutuan

Ada orang yang mempersoalkan pengurusam zakat?

Di MAIWP, kita sentiasa diaudit oleh Jabatan Audit Negara. Kita juga perlu mendapatkan kelulusan daripada JK Perundingan Hukum Syara' Wilayah Perseketuan yang dipengerusikan oleh Mufti bagi setiap sen zakat yang ingin dibelanjakan.

Alhamdullilah, MAIWP telah meneriam Sijil Audit Bersih Lebih 10 Berturut-turut sejak 2006 dan Penarafan 4 bintang bagi Indeks Akauntabiliti Pengurusan Kewangan juga daripasa Jabatan Audit neggara selama 3 tahun berturut-turut 2011 hingga 2013.

Bagaimana nak taju tentang agihan zakat MAIWP?

Website
www.maiwp.gov.my

Facebook MAIWP
www.facebook.com/maiwp.hq

Instagram
www.instagram.com/hqmaiwp

Youtube
MAIWP TV

Haa.. jelas dah kan semua tentang PPZ-MAIWP dan Baitumal nie kan. Harap lepas nie tak ada lagi lah yang tertanya-tanya. Semoga bermanfaat untuk korang semua ya.

Keep Reading»

Spaklean Amazing Nano Collagen

Assalamualaikum, hai semua. Kak Sue nak kongsi dengan korang satu produk kecantikan diri Spaklean Amazing Nano Collagen yang lain dari yang lain. Bukan setakat penjagaan kulit tapi juga untuk rambut kita. Selalu kita orang perempuan nie memang teruja kalau bab nak cantik nie kan. Tambah bila umur dah meningkat macam Kak Sue nie, harus ada extra penjagaan kulit dan rambut. Apa yang best pasal Spaklean Amazing Nano Collagen nie ialah boleh dicampurkan dengan bahan penjagaan kulit dan juga rambut tau korang. Menarik kan.. dua dalam satu gitu..

Spaklean Amazing Nano Collagen
Spaklean Amazing Nano Collagen

Spaklean Amazing Nano Collagen

Selalunya kalau produk dari Korea memang best dan unik kan. Sama la juga dengan Spaklean Amazing Nano Collagen nie. Selain fungsi dua dalam satu, ia adalah rawatan tambahan untuk kulit dan rambut kita, juga mengandungi lebih banyak asid almino, glisin dan proline daripada banyak protein lain. Ia bukan saja membantu rambut dan kulit tapi menghalang dan memperbaiki kerosakan daripada tekanan alam sekitar atau faktor sinar UV dan pencemaran.

Selain tu ia juga mengurangkan penguguran rambut dan dapat meningkat keanjalan dan gloss pada rambut juga. Produk dari Korea nie juga dibuat seratus peratus Hydrolyzed Fish Collagen yang kaya dengan Glycine Acid Amino, Protein dan Prolien yang merupakan bahan penting dalam penghasilam tisu tubuh badan kita. Ia juga disahkan halal oleh JAKIM tau. Jadi korang tak payah risau nak pakai produk nie.

Spaklean Amazing Nano Collagen
Spaklean Amazing Nano Collagen
Jom Kak Sue nak kongsi cara gunakan  dan kebaikan Spaklean Amazing Nano Collagen nie dengan korang pula jom. Produk nie ada molekul lebih halus dan ringan jadi ia bertindak dan menyerap dengan lebih cepat dan pantas. Ia juga bebas kimia, pewarna dan pewangi bahaya. Jadi selamat nak digunakan dan hanya untuk kegunaan luar aja tau. Jangan pi makan pula, lain jadinya nanti.. hehehe..

Spaklean Amazing Nano Collagen nie datang dengan scop dan sepatula yang mudahkan tugas korang untuk sukat bahan. Jadi boleh agak berapa banyak sukatan setiap kali kita nak guna kan. Korang boleh rujuk gambar bawah nie okay..

Spaklean Amazing Nano Collagen
Spaklean Amazing Nano Collagen

Cara gunakan Spaklean Amazing Nano Collagen
Boleh campur produk nie dengan air, produk penjagaan kulit dan produk penjagaan rambut seperti krim, foam clenaser, losyen badan, krim tangan, serum, toner, conditioner, shampoo dan ubat gigi. 

Kebaikan Spaklean Amazing Nano Collagen

* Mengurangkan masalah rambut gugur, bercabang dan kelemumur

* Rambut lebih sihat dan bersinar

* Mengurangkan kedutan dan garis halus pada kulit

* Kulit jadi tegang, cerah, lembut dan sihat

Spaklean Amazing Nano Collagen
Spaklean Amazing Nano Collagen
Haa.. bestkan dalam satu produk boleh gunakan untuk penjagaan kulit dan rambut, jimat pun jimat. Personal review Kak Sue yang Kak Sue guna selama tiga hari, kulit Kak Sue rasa tegang, pori muka mengecil dan kulit rasa natural tak kering dan berminyak bila bangun tidur.

Apapun Kak Sue nak ingatkan kesan pengunaan berbeza tau ikut kulit dan cara korang guna. Bagi korang yang berminat nak cuba juga boleh singgah bawah nie okay.. papai!


Website







Keep Reading»

Taman Mini Kami

Assalamualaikum, hai semua. Sebelum nie Kak Sue ada kongsi deko rumah dan taman kat sini juga kan. Kali nie Kak Sue saja nak kongsi lagi tapi Taman Mini Kami yang baru pula. Belum siap sepenuh lagi pun, tapi tak sabar dah nak letak kat sini sebagai kenangan Taman Mini kami nie nanti. Tengok lah lepas beberapa bulan ada penambahan atau tak kan.. hehehe..

Taman Mini Kami
Taman Mini Kami

Taman Mini Kami

Taman Mini Kami nie sebenarnya idea Kak Sue dan Abang Man. Memula pindah rumah baru nie bahagian Taman Mini lah yang Kak Sue deko-deko dulu. Gigih ajak Abang Man beli batu-batu putih tu nak deko kat situ dan Kak Sue ada tambah beberapa pokok bunga lagi buat penyeri. Semua tu Kak Sue beli kat nursery pokok area Sungai Buluh dengan harga dalam RM60 lebih aja. Murah kan..

Dekat area rumah Kak Sue yang baru nie ada satu kawasan bukit. Entah macam mana tajam mata Abang Man boleh nampak ada pokok Periuk Kera kat situ. Gigih kami suami isteri pi korek pokok kat situ, rupanya banyak Pokok Periuk Kera macam-macam saiz ada. Nanti Kak Sue tunjuk pokoknya ya. Tambah lagi satu jenis pokok kat Taman Mini kami nie..

Taman Mini Kami
Taman Mini Kami
Bahagian belakang rumah pula Abang Man tanam pokok Kari, Serai dan Daun Pandan. Ada lagi beberapa pokok yang Abang Man plan nak tanam. Teruja betul nak tanam menanam nie. Tambah tengok jiran-jiran kat sini kebanyakannya suka deko taman dan tanam menanam nie. Seronok suasana macam nie kan. Ada pemandangan hijau kawasan rumah kita..

Nanti entri akan datang Kak Sue kongsikan lagi deko rumah dan taman cara Kak Sue nie ya. Taman Mini banyak lagi nak buat sebenarnya, nak tambah pokok dan batu-batu putih tu lagi. Okay lah jumpa lagi nanti, nak sambung kerja ngemas lagi nie.. papai!




Keep Reading»

Daftar dan Simpan Wasiat Dengan Sistem Willkey™

Assalamualaikum, hai semua. Kadang bila sebut pasal wasiat, ada yang pandang ringan aja kan. Yang susahnya bila ada kematian pewaris tak dapat nak tuntut harta pusaka yang ditinggalkan. Dah satu hal pula kan. Sekarang nie senang dah, korang boleh Daftar dan Simpan Wasiat dengan Sistem Willkey™. Mesti korang tertanya dan nak tau apa yang menarik bila daftar dan simpan wasiat dengan sistem Willkey™ nie kan. Jom Kak Sue kongsi kat bawah nie ya..

Daftar dan Simpan Wasiat Dengan Sistem Willkey™
Daftar dan Simpan Wasiat Dengan Sistem Willkey™

Daftar dan Simpan Wasiat dengan Sistem Willkey™

Daftar dan simpan wadiat dengan sistem Willkey™ nie adalah Sistem Pendaftaran Wasiat Pertama di Malaysia tau korang. Bila insan tersayang meninggal dunia, soalan yang selalu kita tertanya-tanya arwah atau mendiang ada buat wasiat tapi kita tahu kat mana wasiat tu tersimpan. Bukan sikit pula tu yang melalui situasi macam nie tapi dengan adanya Sistem Willkey™ nie dapat memudahkan lagi urusan wasiat

Satu-satu wasiat boleh disimpan di pelbagai tempat, sama ada di rumah, pejabat, bersama peguam, bank ataupun penyedia perkhidmatan menulis wasiat. Dengan peredaran masa, pewasiat mungkin tersalah letak yang dah disediakan ataupun mungkin terlupa tempat simpanannya. Perkara-perkara tak dijangka atau diingini seperti kebakaran, kemalangan dan banjir juga membahayakan keselamatan wasiat kan. Sebab tu kita mesti kena simpan ditempat yang selamat macam di Willkey™ nie..

Bila jadi macam tu pencarian wasiat kemudiannya menjadi satu proses yang berpanjangan, malah boleh berlanjutan daripada beberapa bulan hingga bertahun-tahun. Selain tu ada kemungkinan wujud pergaduhan tentang pengagihan aset si mati. Ada juga kemungkinan sesetengaah aset yang dimiliki si mati hanya diketahui beliau dan tak didedahkan pada ahli keluarga semasa pewasiat itu masih hidup tapi sebaliknya ada dinyatakan di dalam wasiat yang disediakan. Bila wasiat gagal ditemui, aset-aset seperti ini tak dapat ditutut waris selepas kematian individu terbabit. Susah juga kan bila jadi macam nie..

Kementerian Kewangan mendedahkan pada tahun 2017 bahawa terdapat sejumlah aset bernilai RM5.7 bilion yang belum dituntut. Selain itu, Kemneterian Sumber Asli dan Alam Sekitar sebelum ini turut memaklumkan pada tahun 2016 harta bernilai RM60 bilion yang dimiliki individu yang telah meninggal dunia masih belum dituntut waris mereka. Angka yang membimbangkan ini mengambarkan kekayaan yang boleh diwarisi benefisiari yang berhak daripada ahli keluarga mereka, sekiranya dokumentasi yang diperlukan berada dalam keadaan teratur untuk membuat tuntutan, yang paling utama, wasiat pewaris.

Kebimbangan ini membuatkan MWD Wills Depository Sdn Bhd mengumumkan satu solusi untuk rakyat Malaysia mencari wasiat. Willkey™ pusat pendaftaran wasiat pertama di negara ini sebagai sebuah pusat  pendaftaran membolehkan pewasiat mendaftar maklumat berkenaan lokasi wasiat atau menyimpan salinan wasiat mereka. Selain itu, pewasiat juga boleh menyimpan wasiat asal masing-masing setetusnya memudahkan pencarian dokumen. Bagus kan macam nie..

Daftar dan Simpan Wasiat Dengan Sistem Willkey™
Daftar dan Simpan Wasiat Dengan Sistem Willkey™
Dengan penyedian sebuah bilik kebal yang kukuh dan selamat dan juga kemudahan tahan api dengan teknologi terkini Willkey™  menggabungkan maklumat untuk pewasiat, wasiat dan benefisiari bagi memudahkan dan mempercepatkan proses pencarian dan mendapatkan wasiat.

Menurut kata En Su Tiang Joo, Pengarah MWD Wills Depository Sdn Bhd "Kami percaya rakyat Malaysia sentiasa mencari kaedah yang lebih mudah dan efisen untuk menyiapkan tugas. Pencarian wasiat untuk memudahkan pelaksaan dan pengagihan kekayaan dan aset juga tidak terkecuali. Mempunyai wasiat sememangnya penting bagi mereka yang mempunyai hartanah, polisi insurans, akuan bank dan aset-aset lain bagi menetukam siapa yang mewarisi harta berkenaan, namun pada masa yang sama mengetahui di mana individu terbabit menyimpan wasiat mereka tidak kurang pentingnya. Bagi memenuhi keperluan Willkey™ bertindak sebagai pusat pendaftaran yang membenarkan individu yang ditentukan terlebih dahulu seperti peguam, wasi atau waris, mengakses maklumat mengenai wasiat tertentu dengan mudah selepas menunjukkan dokumen yang diperlukan. "Kami memahami bahawa perkara ini amat peribadi kepada pewasiat dan kami ingin membantu mereka menguruskan perkara yang penting kepada mereka. Willkey™ mahu memastikan supaya wasiat mereka didaftarkan dan disimpan dengan selamat agar kemahuan pewasiat boleh dilaksanakan dengan tepat"

Biasanya bila perkhidmatan berkaitan wasiat nie melibatkan kos yang tinggi tapi dengan Willkey™ nie mereka sediakan perkhidmatan dengan harga berpatutan, tanpa berkompromi terhadap aspek keselamatan dan kredibiliti. Pewasiat hanya perlu daftar sekali aja dengan Willkey™ dengan bayaran yuran sebanyak RM133.33 dan langganan penyimpanan wasiat disediakan pada harga serendah RM3.33 sebulan. Murah ja kan.. tak ada lah rasa berat sangat nak bayar.

Kata En Su lagi "Proses pencarian dan pelaksaan wasiat boleh memberi kesan yang besar kepada ahli keluarga yang kehilangan insan tersayang. Proses untuk meneruskan kehidupan, khususnya setelah kematian ahli keluarga sepatutnya tak menjadikan pengalaman yang sukar. Paling utamanya Willkey™ mahu berikan ketenangan dari perimgkat awal dengan pastikan wasiat ditemui dengan mudah bila tiba masanya dan menawarkan kemudahan penyimpanan wasiat untuk meningkatkan keselamatan"..

Haa.. korang yang berniat nak buat wasiat boleh lah cuba dengan Sistem Willkey™ nie ya. Kalau nak tau lebih detail boleh singgah kat sini www.mywillkey.com


Keep Reading»

Resepi Mee Bandung Adabi

Assalamualaikum, hai semua. Kali nie Kak Sue nak kongsi Resepi Mee Bandung Adabi pula dengan korang. Ini kali pertama Kak Sue cuba resepi Mee Bandung Adabi nie nasib menjadi dan sedap juga tau. Bukan apa kadang bila pertama kali mencuba nie mesti ada aja yang tak kena kan. Bila menjadi memang puashati dan seronok sangat. Lain kali boleh lah masak lagi sebab anak-anak pun suka dan cakap sedap. Okay jom lah Kak Sue nak kongsi bahan dan cara masaknya jom..

Resepi Mee Bandung Adabi
Mee Bandung Adabi

Resepi Mee Bandung Adabi

Sebenarnya senang sangat resepi Mee Bandung Adabi nie korang, tak banyak bahan pun nak kena sediakan. Sebelum tu Kak Sue dah google awal-awal dah resepi Mee Bandung nie, tapi sebabkan Kak Sue nak cuba nasib Cook, Tag n Win anjuran Adabi jadi Kak Sue kena gunakan Perencah Mee Bandung Adabi. 

Cuma kalau nak sedap lagi tambah sikit bahan yang sedia ada dalam perencah Adabi tu. Kak Sue tambah udang kering dan kacang sebab nak tambah rasa dan nak pekatkan kuah. Korang boleh ja kalau tak nak masukkan sebab dalam perencah tu memang dah ada semua, kecuali kacang. Mudahkan kerja kita, tambah ibu atau isteri yang bekerja tu kan. Nak cepat boleh ja guna perencah dari Adabi nie okay macam-macam perencah ada tau..

Mee Bandung Adabi

Bahan-bahan :
Udang saiz sederhana - ikut nak banyak mana
1 paket bebola ikan
2 paket Perencah Adabi Mee Bandung
1 biji bawang besar - dikisar
4 biji bawang putih - dikisar
1/2 inci halia - dikisar
1 mangkuk kecil cili kering - dikisar
4 biji telur
1 kiub ayam Knorr
Sedikit kacang tanah - digoreng dan ditumbuk
Sedikit minyak untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa

Bahan lain :
Sayur sawi - dicelur
Sayur Tauge - dicelur
Daun bawang - dihiris halus
Cili padi -dihiris halus
Tauhu - digoreng dan dipotong kecil

Cara-cara :
Tumis bahan kisar tadi sehingga masak
Kemudian masukkan perencah Adabi Mee Bandung, kacau dan masak hingga bergaul mesra
Masukkan sedikit air, biarkan mendidih
Masukkan kiub ayam dan kacang yang ditumbuk tadi, kemudian kacau lagi
Kemudian masukkan pula udang dan bebola ikan, biarkan masak sekejap
Akhir sekali pecahkan telur, tapi jangan kacau tau. Biar sekejap kemudian tutup api
Sedia untuk dihidangkan






Keep Reading»

Pemenang Top Komentator Bulan November

Assalamualaikum, hai semua. Hari nie kita dah masuk bulan baru dah kan. Macam biasa Kak Sue nak umumkan Pemenang Top Komentator Bulan November bagi blog Kak Sue. Bulan nie pun macam bulan lepas tak banyak entri kat Blog Kak Sue. Apapun Kak Sue berterima kasih pada korang sudi singgah dan komen blog Kak Sue nie ya. Jom kita tengok siapa Pemenang Top Komentator Bulan November nie jom..

Pemenang Top Komentator Bulan November
Pemenang Top Komentator Bulan November

Pemenang Top Komentator Bulan November

Tahniah pada Mimi Azirah pemenang top komentator bulan November blog Kak Sue. Mimi antara blogger yang kerap juga singgah kat blog Kak Sue nie. Hadiah bulan nie pun rasanya cash juga lah sebab memang tak sempat nak keluar beli hadiah lain. Bulan nie Kak Sue memang sibuk sikit uruskan pindah rumah. 

Terima kasih pada Mimi dan blogger lain yang sudi singgah komen atau sebagai silent reader. Untuk Mimi nanti emailkan nama penuh dan no akaun di skabdy@yahoo.com ya. Kak Sue buka balik contest Top Komentator Blog Kak Sue untuk bulan Disember bulan terakhir untuk tahun nie. Hadiah mungkin masih sama atau ada kejutan lain sempena bulan terakhir 2018. Jangan jemu singgah dan komen blog Kak Sue ya.. papai!

Keep Reading»
[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di skabdy@yahoo.com


[PENAFIAN] www.shuhaidakabdy.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri. Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.