Resepi Puding Sirap Bandung Berlaici

Assalamualaikum, hai semua. Kali nie Kak Sue nak kongsi Resepi Sirap Bandung Berlaici pula dengan korang. Selalu asyik masak lauk pauk ja kan, kali nie Kak Sue kongsi resepi Puding Sirap Bandung Berlaici pula. Sedap kan makan untuk berbuka atau cuaca panas, sejuk ja rasa tekak.

Resepi Puding Sirap Bandung Berlaici
Puding Sirap Bandung Berlaici

Resepi Puding Sirap Bandung Berlaici

Sebenarnya resepi Puding Sirap Bandung Berlaici nie Kak Sue ambik dan ubah sikit dari resepi asal dari blogger masakan terkenal Kak CT Delima. Mesti korang kenal kan Kak CT salah seorang blogger masakan yang hebat. Salah seorang idola masakan Kak Sue. Okay lah jom kita tengok bahan dan cara nak sediakan puding nie ya..

Resepi Puding Sirap Bandung Berlaici
Puding Sirap Bandung Berlaici

Puding Sirap Bandung Berlaici

Bahan-bahan :
Bahan A
10 gram agar-agar serbuk
100 gram gula
400 ml air
1 tin laici
Sedikit pewarna merah sirap

Bahan B
10 gram agar-agar serbuk
100 gram gula pasir
700 ml susu cair
Sedikit pewarna merah sirap

Cara-cara :
Cara buat bahan A
Basahkan acuan, kemudian susun laicil kat dalam acuan tu
Satukan semua bahan agar-agar serbuk, gula dan air. 
Masak dengan api sederhana, kacau perlahan-lahan sehingga mendidih
Kemudian tuangkan bahan tadi kedalam acuan dan biarkan mengeras sikit

Cara buat bahan B
Satukan semua bahan agar-agar serbuk, gula, susu cair dan perasa sirap dalam periuk.
Masak dengan api perlahan sehingga mendidih.
Tutup api, tuangkan bahan ke atas agar-agar tadi secara perlahan dan biarkan mengeras. 
Biarkan suam dan sejukkan dalam peti ais
Hidangkan sejuk


Keep Reading»

Jom Ubah Hidup Dengan Kuasai Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes

Assalamualaikum, hai semua. Jom Ubah Hidup Dengan Kuasi Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes. Haa.. menarik kan baca tajuk entri kali nie. Zaman sekarang nie kita kena pandai ambik dan belajar dengan peluang yang ada untuk perbaiki diri kita. Takan kita asyik nak berada di tahap yang sama sampai bila-bila kan. Sekurang-kurangnya ada usaha ke arah untuk lebih baik dan berjaya. Sebab tu Kak Sue nak ajak korang Jom ubah hidup dengan kuasai pontensi diri, kewangan dan bisnes, tapi kat mana.. dengan sapa.. jom Kak Sue sambunh lagi kat bawah nie ya..

Jom Ubah Hidup Dengan Kuasai Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes
Jom Ubah Hidup Dengan Kuasai Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes

Jom Ubah Hidup Dengan Kuasi Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes

Tadi kat atas Kak Sue ajak korang jom ubah hidup dengan kuasi pontensi diri, kewangan dan bisnes kan. Sekarang nie Kak Sue nak bagi tau dengan korang yang Richworks International Sdn Bhd dengan sukacitanya telah melancarkan program baru NAK UBAH HIDUP 2019 - KUASAI POTENSI DIRI, KEWANGAN DAN BISNES nie akan dianjurkan secara live 30 Ogos hingga 1 September 2019 nanti di Setia City Convention Center (SCCC). Setelah 11 tahun ditubuhkan, lebih 700,000 peserta telah hadir ke program yang dianjurkan oleh Richworks.

Untuk info korang, ramai antara mereka yang hadir, telah berjaya merubah diri mereka dari hidup biasa-biasa menjadi luar biasa dengan berniaga. Apa yang lebih menarik, ramai dari mereka asalnya datang dengan keadaan kusut. penuh bermasalah, tekanan kewangan dan beban hutang sekeliling pinggang..

Jom Ubah Hidup Dengan Kuasai Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes
Jom Ubah Hidup Dengan Kuasai Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes

Selain dari itu, ramai yang berniaga tanpa ilmu perniagaan yang betul menyebabkan bisnes mereka susah naj berkembang. Malahan merekan terpaksa berhadapan dengan cabaran untuk membuat jualan bulanan yang tinggi dan konsisten. Dan nie juga mempengaruhi tahap kewangan dan pendapatan mereka sampai sebabkan ramai antara mereka nie terpaksa menangung beban hutang bisnes yang mempengaruhi keadaan hidup mereka..

Tapi.. lepas mereka hadirkan diri beberapa program Richworks nie, ramai dah mula nikmati hidup yang lenih baik dengan kebanyakkannya muncul sebagai usahawan berjaya di dalam pelbagai bidang sebab merekan berjaya ambil tindakan ubah hidup mereka untuk keluar dari kepo.ponh bebanan masalah dan tekanan kewangan..

Dan.. kalau korang nak tau sehingga hari nie, Dr Azizan Osman pemilik dan sebagai Master Coach Richworks telah berjaya melahirkan ramai usahawan jutawan dan banyak menyumbang kepada perkembagan dan kemajuan bidang keusahawan di negara ini. Antaranya kemajuan anak-anak bangsa dengan rekod peningkatan pencapaian usahawan melalui program bisnes dan pemasaran hanya dalam tempoh seaeal 3 bulan sehingga 18 bulan.

Jom Ubah Hidup Dengan Kuasai Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes
Jom Ubah Hidup Dengan Kuasai Potensi Diri,Kewangan  dan Bisnes

Bergelar jutawan seawal usia 32 tahun melalui syarikat yang diasaskannya pada 2008, Azizan meneruai Richworks Intetnational Sdn Bhad, kini merupakan peneraju seminar latihan dan pencetys pembangunan keusahawanan dan pemasaran.

Richworks melihat program ini sebagai peluang kami untuk membantu lebih ramai orang dengan berkongsi ilmu bagaimana mereka boleh Ubah Hidup dengan menguasai pontensi diri, kewangan dan bisnes.

Kami yakin, Program Nak Ubah Hidup yang kami sasarkan pada bulan Ogos ini sempena Merdeka 2019 akan dihadiri oleh lebih 10,000 peserta selari dengan misi kami untuk melahirkan lebih ramai bakal usahawan. Program ini akan menjadi pencetus titik perubahan dalam kehidupan mereka apabila mereka sedar dan tahu bagaimana program ini boleh bantu ubah hidup mereka dari Zero ke Jutawan hanya dengan berniaga.

Jom Ubah Hidup Dengan Kuasai Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes
Jom Ubah Hidup Dengan Kuasai Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes

"Ramai di luar sana merasai bahang daripada tekanan ekonomi dan saya melihat ia semakin mencabar terutama buat mereka yang berpendapatan tetap, rendah atau sederhana dan golongan yang tidak bekerja, ditambah dengan kesan peningaktan harga barang dan kesan daripada kenaikan kos barangan dari luar negara disebabkan nilai tukaran ringgit yang lemah buat masa ini"

Azizan berkata, beliau sebagai individu mungkin tidak mampu memgubah ekonomi dunia tetapi melalui platform program ini yang merupakan inisiatifnya dipercayai dapat membantu lebih ramai orang, terutamanya Melayu untuk memperkasakan diri dan bangsa denfan ilmu dan formula untuk melonjakkan keupyaan diri.

"Mungkin tidak semua akan menghargai perkongsian ilmu bernilai ini tetapi mudah-mudahan ia dapat membantu mereka yang komitef dan perlukan bimbingan daripada ilmu dan pengalaman saya selama ini untuk membina kehidupan dan tahap kewangan yang luar biasa, InsyaAllah."

Jom Ubah Hidup Dengan Kuasai Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes
Jom Ubah Hidup Dengan Kuasai Potensi Diri, Kewangan dan Bisnes

"Selain dari itu, jika sebelum ini Richworks adalah sinonim dengan Program Instensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) yang telah berakhir pada bulan November 2018, kami yakin isi kandungan. Program Nak Ubah Hidup ini akam 10 kali lebih berimpak dari Program IMKK kerana program baru ini dapat membuka peluang kepada lebih ramai rakyat Malaysia untuk memahami pontensi sebenar diri mereka melalui ilmu serta pengalaman dan kesilapan saya untuk mereka mengubah dan memperbaiki diri, hidup dan tahap kewangan mereka menjadi luar biasa" kata Azizan lagi..

Korang yang nak Ubah Hidup untuk lebih baik dan berjaya harus join tau program nie nanti. Pendaftaran dah mula dibuka tau dan macam biasa nak tau lebih detail Kak Sue kongsikan kat bawah nie..



Program Nak Ubah Hidup

Pendaftaran
www.nakubahhidup.com

No Tel
1 300 84 2424

Website

Facebook

Instagram

Twitter

Youtube

Email
inquiries@richworks.com.my




Keep Reading»

Resepi Ayam Masak Thai

Assalamualaikum, hai semua. Bila bulan puasa kita ibu-ibu nie pening fikir apa nak masak kan. Sama lah macam Kak Sue juga. Hari tu Kak Sue cari resepi nak masak ayam, tetiba terkeluar Resepi Ayam Masak Thai nie. Nampak sedap dan bahan pun mudah aja, kebetulan bahan utama ada dah dalam peti ais. Kak Sue pun terus cuba resepi Ayam Masak Thai nie. Sedap juga tau korang. Sesekali tukar menu masakan dari negara lain kan.. hehehe..

Ayam Masak Thai
Ayam Masak Thai

Resepi Ayam Masak Thai

Resepi Ayam Masak Thai nie mudah dan ringkas je korang. Tak banyak bahan pun sangat. Lepas tu kalau tak habis waktu berbuka boleh ja buat lauk sahur. Cuma Kak Sue nie biasa lah bab tambah dan derhaka kat resepi tak boleh elak.. hehehe..

Cuma kita kena tengok juga lah bahan apa dan berapa banyak kita nak tambah atau kurang. Nanti jadi lain pula rasanya kan. Selalu kalau tambah pun bab nak bagi pedas ja sebab Abang Man kalau tak pedas tak berapa minat. Okay lah jom kita tengok cara nak sediakan jom..

Ayam Masak Thai

Resepi Asal : OhBulan.com

Bahan-bahan :
Bahan A
10 ketul bahagian ayam yang dah digoreng
1 biji bawang besar dipotong bulat
2 batang serai dititik
2 sudu sos tiram
2 sudu sos cili
1/2 kiub ayam Knor (Kak Sue tambah)
Sedikit daun limau purut
Sedikit air
Minyak untuk menumis
Garam secukup rasa

Bahan B
3 ulas bawang merah ( Kak Sue guna 1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
5 biji cili merah
3 biji cili hijau (Kak Sue tak letak)
2 biji cili api (Kak Sue tambah)

Cara-cara :
Tumis serai yang dititik sehingga naik bau
Masukkan hirisan bawang dengan daun limau purut dan tumis sampai garing
Kemudian masukkan bahan kisar tadi kacau sehingga bergaul mesra
Masukkan sos tiram, sos cili dan air
Gaul sebati dan akhir sekali masukkan ayam yang dah digoreng tadi, perasakan dengan garam
Sedia untuk dihidangkan








Keep Reading»

Safi Dermasafe Produk Penjagaan Kulit Dari Safi Malaysia

Assalamualaikum, hai semua. Kali nie Kak Sue nak kongsi entri kecantikan pula dengan korang Safi Dermasafe Produk Penjagaan Kulit Dari Safi Malaysia. Asyik entri masak dan makan-makan aja kan, kali nie kita sembang pasal nak cantik pula ya. Tambah tak lama lagi kita nak sambut raya kan, mesti nak nampak cantik nanti jadi Kak Sue nak kongsi lah Safi Dermasafe produk penjagaan kulit dari Safi Malaysia nie dengan korang. Kalau cantik dengan make up tapi tak cantik kulit pun tak best juga kan..

Safi Dermasafe Produk Penjagaan Kulit Dari Safi Malaysia
Safi Dermasafe Produk Penjagaan Kulit Dari Safi Malaysia

Safi Dermasafe Produk Penjagaan Kulit Dari Safi Malaysia

Kak Sue sebenarnya dah cuba guna beberapa minggu lepas dan masih guna lagi Safi Dermasafe produk penjagaan kulit dari Safi Malaysia nie korang. Jujurnya Kak Sue memang suka sangat produk dari Safi Malaysia nie sebab best sangat dan tak risau rosakkan kulit muka kita. 

Safi Dermasafe nie dibuat tanpa paraben, tanpa pewangi, tanpa pewarna, tanpa minyak mineral, tanpa alkohol dan tak diuji pada haiwan tau korang. Jadi korang kalau nak cuba Safi Dermasafe nie tak payah risau tau dan sesuai juga untuk orang yang berkulit sensetif macam Kak Sue nie haa. Elok ja pakai, insyaAllah..

Safi Dermasafe Produk Penjagaan Kulit Dari Safi Malaysia
Safi Dermasafe Produk Penjagaan Kulit Dari Safi Malaysia

Selepas beberapa minggu Kak Sue pakai Safi Dermasafe nie Kak Sue memang suka sangat sebab kulit muka Kak Sue lebih lembab dan lembut. Lagi satu pencuci muka ada yang gel tu kan memang suka sangat bila kena kat kulit muka Kak Sue nie. Walaupun produk nie tak ada pewangi tapi bau sedap ja korang. 

Okay jom Kak Sue nak sembang dengan korang langkah penjagaan kulit dengan Safi Dermasafe nie jom. Kalau nak kulit cantik kena rajin dan istiqomah la ya. Jangan pakai sekejap dah pikir kulit tu akan cantik berseri pula.

Safi Dermasafe Produk Penjagaan Kulit Dari Safi Malaysia
Safi Dermasafe Produk Penjagaan Kulit Dari Safi Malaysia

Langkah Penjagaan Muka Dengan Safi DermaSafe

Safi Dermasafe Pembersih Muka Gel Mild & Gentle
Pembersih muka Safi Dermasafe nie ada dua jenis mouses dan gel. Kak Sue lebih suka yang gel nie dan Kak Sue guna pagi dan petang. Korang hanya perlu picit pada tapak tangan dan gosok perlahan sampai berbuih. Kemudian bilas ja macam biasa ya. Produk nie diperkaya dengan ekstrak Likuoris dan Chamomile membersih kulit kita secara mendalam sambil kurangkan kemerahan dan kerengsaan pada muka. Ia juga membantu kekalkan keseimbangan pada kulit agar kulit lebih sihat dan berseri..

Safi Dermasafe Pembersih Muka Mousse Gentel Care
Pembersih muka Mousse Gentel Care nie Kak Sue pakai waktu malam. Memang lembut dan ringan ja dengan hanya satu pam. Diperkaya dengan ekstrak Likuoris dan Chamomile ia membersih kulit kita secara mendalam sambil kurangkan kemerahan dan kerengsaan untuk keselesaan pada muka kita. Formula yang tak kering dan anti oencemar nie bantu lindungi kulit kita dari pencemaran alam sekitar sambil mengekalkan kelembapan pada kulit biar kekal segar dan bermaya..

Safi Dermasafe Semburan Booster Hydrate dan Refresh 
Yang nie Kak Sue sangat korang sebab booster mist nie bukan hanya ganti untuk toner tapi boleh juga kita guna setting spray lepas make up. Kak Sue rasa sejuk kat muka dan cantikkan make up kita. Bila kita spray mist nie kat muka kulit jadi lembap dan perkuatkan struktur muka dan lindungi kulit kita dari pencemaran

Safi Dermasafe Pelembap Siang Soothie dan Hidrate
Day Moisturuzer nie pula tak berminyak dan cepat menyerap ke dalam kulit. Ia menjadikan kulit kita kekal lembap selama 24 jam. Kak Sue setiap kali nak keluar memang sapu moisturizer nie untuk lindung kulit muka dari cuaca yang panas. Memang best ja rasa, kulit sejuk dan lembut dan akan jaga kulit kita kekal hidrate tau korang..

Safi Dermasfe Pelembap Malam Rehydrate dan Recover
Biasanya seharian kita sibuk dengan tugas harian kan, muka pun dah kena cahaya matahari bila sidai kain, debu dan kotoran bila kena keluar sebab ada urusan. Jadi sebelah malam kena lah rawat balik kulit muka kita dengan night moisturizer nie pula. Sapu sebelum tidur, pagi bila bangun kulit lembap ja tak kering macam selalu kalau kulit Kak Sue lah kan. Jadi kena mantain jaga kulit, kalau nak kulit sihat dan cantik..

Korang kalau nak cuba juga produk Safi Dermasfe nie boleh lah dapatkan secara eksklusif hanya di Watsons tau. Biasalah Watsons memang selalu ada barangan eksklusif dan menarik. InsyaAllah korang mesti suka antara rangkaian produk dari Safi Malaysia nie..

Keep Reading»

Resepi Ikan Masak Taucu

Assalamualaikum, hai semua. Masih lagi dengan menu berbuka kali nie. Biasalah bulan puasa nie selalunya Kak Sue akan masak hari-hari kalau nak banding hari biasa. Kalau hari biasa kadang makan kat luar kan, bulan puasa nie memang susah nak makan luar. Sibuk uruskan pasar ramadhan dan order memang tak dapat nak jalan keluar. Kali nie Kak Sue nak kongsi resepi mudah dan ringkas juga Resepi Ikan Masak Taucu. Menu ringkas Ikan Masak Taucu nie antara kegemaran Abang Man, kalau masak lauk nie memang bertambah makan..

Resepi Ikan Masak Taucu
Ikan Masak Taucu

Resepi Ikan Masak Taucu

Biasanya bulan puasa memang tak berapa selera nak makan kan. Bila masak lauk simple macam nie baru lah ada selera sikit. Tambah Abang Man memang payah nak makan kecuali lauk yang Abang Man suka lah. Sejenis yang tak kisah dan tak banyak hal memang senang nak jaga.. hehehe.. Okay jom lah tak nak buang masa korang jom Kak Sue kongsi resepi Ikan Masak Taucu nie jom..

Sebelum tu Kak Sue nak bagi tau korang ikan tu ikut korang tau nak guna ikan apa.  Ikut selera masing-masing. Cili padi pun kalau korang tak makan pedas tak payah letak. Korang boleh letak cili besar atau timun pun boleh ya. Kita yang buat dia, janji ikut selera kita kan..

Ikan Masak Taucu

Bahan-bahan :
4-6 ekor ikan sardin
1 biji bawang besar - dihiris nipis
4 biji bawang putih - dihiris nipis
1 inci halia - hiris nipis
10 biji cili padi - dipotong dua
1 batang serai - diketuk
3 peket taucu
Gula dan garam secukup rasa

Cara-cara :
Goreng ikan sardin tadi dan ketepikan
Kemudian tumiskan bawang besar, bawang putih, halia dan cili padi tadi hingga naik bau
Kemudian masukkan taucu dan sedikit air
Masukkan serai diketuk tadi, biarkan mendidih
Akhir sekali perasakan gula dan garam
Kacau, tutup api dan sedia untuk dihidang

Korang boleh tengok resepi nie juga Resepi Pucuk Paku Masak Tauchu


Keep Reading»

Resepi Gulai Ikan Siakap

Assalamualaikum, hai semua. Kali nie Kak Sue nak kongsi Resepi Gulai Ikan Siakap dengan korang. Menu pertama berbuka puasa kami sekeluarga tahun nie. Jenuh juga memikir apa nak masak hari nie, akhirnya Kak Sue buat keputusan masak Gulai Ikan Siakap aja lah. Senang sebab lauk nie semua orang makan.. kalau tak ada ja yang nie suka, yang tu tak suka pula. Jadi masak lauk yang semua orang makan..

Resepi Gulai Ikan Siakap
Gulai Ikan Siakap

Resepi Gulai Ikan Siakap

Bila masuk ja bulan Ramadhan memang hari-hari memikir nak masak apa kan. Macam  Kak Sue nie hari-hari nak tak nak kena masak sebab anak-anak tak mau lauk beli. Jenuh juga lah memikir nak tukar-tukar lauk hari-hari kan. Biasanya Kak Sue suka resepi yang simple dan semua orang boleh makan. Jadi hari nie Kak Sue kongsikan resepi Gulai Ikan Siakap dengan korang ya. Esok-esok insyallah, Kak Sue akan kongsi resepi lain lagi..

Gulai Ikan Siakap

Bahan-bahan :
3 ketul ikan siakap
1/2 biji bawang besar - dihiris halus
4 biji bawang putih - dihiris halus
1 inci halia - dihiris halus
2 biji tomato - dipotong empat
1 bungkus kacang bendi 
1 peket rempah kari Cap Orang Tua
1 kotak santan Kara
1/2 kiub ayam
Garam secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis

Bahan untuk rempah
1/2 biji bawang - dikisar
4 biji bawang putih - dikisar
1 inci halia - dikisar

Semua bahan kisar tadi digaul sebati dengan rempah

Cara-cara :
Tumis bahan yang dihiris nipis tadi sehingga naik bau
Kemudian masukkan bancuhan rempah tadi biarkan sehingga rempah cukup masak
Masukkan pula asam keping dan kacau sebati
Kemudian masukkan santan dan masak sehingga mendidih
Masukkan ikan tadi, biarkan sehingga ikan masak
Kacau, kemudian masukkan kiub ayam dan sedikit garam
Kacau lagi, kemudian tutup api
Akhir sekali masukkan tomato dan bendi yang telah direbus dahulu
Sedia untuk dihidangkan..

Korang boleh juga cuba Resepi Kari Daging Kerisik






Keep Reading»

Salam Ramadhan

Assalamualaikum, hai semua. Salam Ramadhan Kak Sue ucapkan kepada semua. Esok kita dah mula berpuasa hari pertama untuk Ramadhan tahun nie. Selalunya Kak Sue sekeluarga memang teruja nak sambut puasa cuma tahun nie sedih dan pilu hati sambut puasa tanpa Mak disisi.. Al Fatihah untuk Mak tersayang..

Salam Ramadhan
Salam Ramadhan


Salam Ramadhan

Biasanya malam pertama Ramadhan kami sebolehnya nak bertarawikh di masjid atau surau berdekatan dengan rumah. Alhamdullilah tahun nie sempat lagi hadirkan diri, cuma kali nie di tempat baru memandangkan Kak Sue baru pindah ke taman perumahan baru di Bandar Tasik Puteri nie. Alhamdullilah juga surau kat sini selesa dan bersih sangat..

Esok bermula lah rutin baru kami sekeluarga bila masuk ja bulan Ramadhan. Macam yang korang tahu, disamping bekalkan Pati Kelapa Laut kami juga berniaga di Pasar Ramadhan. Dalam beberapa tahun nie Abang Man dah mula serahkan tugas pantau Pasar Ramadhan pada Kak Sue sambil Kakak dan Abang Tihie bantu. Alhamdullilah semuanya berjalan lancar setakat nie, harap tahun nie lebih baik lah kan..

Selain berniaga dan bekerja dikesempatan bulan yang mulia nie sama-sama lah kita perbaiki diri dan amal. Marilah kita rebut peluang dan pahala yang berganda pada bulan yang mulia dan barakah nie. Mana tahu tahun nie kita dapat bertemu malam Lailatul Qadar.. MasyaAllah.. bertuahnya kita kan.. Selalu bulan yang lain kita atau entah kami lah kut sibuk ja dengan urusan dunia kan..

Dikesempatan nie juga, Kak Sue sekeluarga juga mohon ampun dan maaf andai ada tulisan, percakapan dan perbuatan kami menguris hati. Sebagai manusia biasa kita semua memang tak lari dari khilaf. Kak Sue juga maafkan semua orang dunia dan akhirat.. Salam Ramadhan Al Mubarak semua..



Keep Reading»