Resepi Ayam Goreng Kunyit

Assalamualaikum, hai semua. Lama Kak Sue tak kongsi resepi kat sini dah kan. Kadang tu asyik masak menu yang sama tu yang tak ada menu baru nak kongsi dengan korang tu. Jadi hari nie Kak Sue akan kongsi satu resepi yang mudah dan cepat untuk korang Resepi Ayam Goreng Kunyit. Tambah tak lama lagi nak puasa dah kan, resepi Ayam Goreng Kunyit antara menu paling cepat nak sediakan. Maklum lah ada ibu-ibu yang bekerja kan terkejar-terkejar balik tu nak masak.. jadi ada resepi mudah macam nie lega lah sikit kan..

Resepi Ayam Goreng Kunyit
Ayam Goreng Kunyit

Resepi Ayam Goreng Kunyit

Sebenarnya Kak Sue ternampak blogger Diya Nadia yang masak-masak kat IG beliau hari tu. Nampak sedap dan senang sangat nak masak, terus Kak Sue pun cuba. Bahan untuk resepi Ayam Goreng Kunyit nie mudah sangat korang tak payah susah nak cari. Korang boleh ja nak tukar bahan lain macam udang ka, sotong ka pun boleh. Kita yang buat dia kan.

Macam keluarga Kak Sue suka makan pedas jadi Kak Sue guna cili padi dalam resepi Kak Sue. Korang yang tak makan pedas boleh je letak cili besar atau tak letak pun tak apa. Sayur pun boleh ja nak tukar sayur apa. Ikut selera masing-masing kan. Jom lah kita tengok cara masak dan bahannya ya..

Ayam Goreng Kunyit

Bahan-bahan :
2 ketul dada ayam - dipotong kecil
1 pokok sayur brokoli - dipotong pendek
1 biji lobak merah - dipotong kecil
1 biji bawang besar - dihiris bulat
1 biji bawang putih - dihiris nipis
10 biji cili padi - dihiris nipis
1 kiub ayam
Sedikit kunyit
Sedikit garam
Sedikit lada sulah

Cara-cara :
Gaul ayam yang dipotong kecil tadi dengan kunyit dan garam
Kemudian panaskan minyak dan goreng hingga masak kekuningan
Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili padi tadi
Kemudian boleh lah masukkan lobak merah dan goreng hingga empuk
Masukkan pula sayur brokoli tadi, gaul sebati
Akhir sekali masukkan kiub ayam dan lada sulah, gaul sebati
Tutup api dan sedia untuk dihidangkan

Korang boleh juga cuba Resepi Sotong Goreng Kunyit Ala Cik Mat Gebu




Keep Reading»

Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel

Assalamualaikum, hai semua. Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel. Kali nie masih lagi dengan cerita berbuka puasa dan makan-makan kat blog Kak Sue nie. Jangan jemu tau, mana tau salah satunya dapat bantu korang yang tengah tercari nak berbuka puasa kat mana nanti. Boleh lah cuba Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel nie ya.. InsyaAllah puashati..

Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel

Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel

Korang yang masih tercari-cari nak berbuka puasa dengan keluarga, kawan atau kawan sekerja area Bangi, Putrajaya atau kawasan berdekatan sini boleh lah nanti cuba Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel nie tau. Kalau dari Kuala Lumpur pun tak jauh mana, 30 minit InsyaAllah dah boleh sampai dah. Kiranya tak kira lah yang bekerja atau tinggal kawasan kawasan sini boleh lah datang cuba menu buffet Ramadhan kat sini.

Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Selain tu, bercerita pasal kemudahan yang disediakan kat sini parking percuma untuk korang semua dan ada kemudahan surau juga yang disediakan di tingkat satu dan dua. Jadi bab surau nie tak payah risau, sebab Kak Sue pun kalau pergi makan mana-mana kalau ada surau nie rasa lega sikit tak perlu kita nak kelam kabut nanti kan. Boleh ja enjoy makan pelan-pelan, biasa lah waktu maghrib kan pendek..

Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel

Pilhan menu Buffet Cahaya Ramadhan di Restoran Funtasia nie pula disediakan lebih dua ratus pilihan hidangan tempatan dan antarabangsa. Daripada hidangan pembuka selera yang dipamerkan diatas 'Ferris Wheel' setinggi 12 kaki hingga Kambing Golek Bakar, Satay Malaysia dan BBQ ala Mongolia. Memang sedap dapat makan panas-panas kan..

Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel

Selain tu hidangan kegemaran di Restoran Funtasia nie ialah Gyoza Jepun, Nasi Robo-wok, hidangan eksklusif Sup Tulang dan Sup Kambing, Kari Kepala Ikan dan Serawa Durian. Serawa Durian tu korang kena cuba tau memang sebab sangat bila makan campur dengan pulut. Anak bongsu Kak Sue berapa kali ulang tambah hari tu.. hehehe.. Ada juga pilihan pizza juga kat sini bagi korang yang suka makan pizza..

Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel

Tak lupa juga pilihan pemanis mulut seperti Ais Kacang dan Cendol, Kuih Ketayap yang di masak secara langsung lagi tau dan gelato berlainan perisa setiap hari. Selain nie ada banyak lagi pilihan kuih muih tradisional yang lain, pilihan kek dan juga buah-buahan.

Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel

Tarikan istimewa buffet Ramadhan kat sini tahun nie ialah Robot Barista bernama "Robie" yang boleh sedikan aiskrim dan minuman berasaskan kopi. Korang kalau nak tau dan rasa macam mana robot buatkan untuk korang kenalah datang sini okay.

Pilihan minuman kat sini pun korang boleh pilih nak panas atau sejuk. Semua nie dan banyak lagi pilihan menu buffet Ramadhan yang tentu buat korang puashati.

Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel
Buffet Cahaya Ramadhan di Bangi Resort Hotel

Untuk info korang juga Dapur Funtasia, Harmoni, Pastry dan bankuet adalah disahkan halal oleh Jakim tau. Korang yang mana berminat nak berbuka puasa kat sini macam biasa Kak Sue akan kongsikan detail kat bawah nie nanti ya..

Bangi Resort Hotel

Harga promosi
15 Mac - 15 April 2019
RM75.00+ (dewasa)
RM37.50+ (kanak-kanak)

Harga Pra Bayar
minimum 24 jam sebelum
RM90.00+ (dewasa)
RM45.00+ (kanak-kanak)

Harga Walk In
RM120.00+ (dewasa)
RM60.00 (kanak-kanak)

Untuk Tempahan

No Tel 
03 8210 2222

Email
fb reservations@hotelbangi-putrajaya.com

Website

Bagi setiap pelanggan dewasa untuk promosi Buffet Cahaya Ramadhan, RM3.50 akan disalurkan ke tabung Islamic Relief Malaysia. Rezeki sama dikongsi..






Keep Reading»

Ramadhan Tanpa Mak

Assalamualaikum, hai semua. Diam tak diam tak lama lagi kita semua dah nak sambut bulan Ramadhan dah kan. Cuma tahun nie kami sambut Ramadhan Tanpa Mak. Sedih dan pilu hati bila kenangkan Mak tak ada dengan kami lagi.. Mak dah pergi bertemu Allah sang pencipta..

Ramadhan Tanpa Mak
Ramadhan Tanpa Mak

Ramadhan Tanpa Mak

Biasanya kami memang teruja bila nak datangnya bulan yang satu nie. Awal-awal Kak Sue dan Abang Man dah siap belikan beberapa pilihan kurma dan buah kering untuk Mak dan mertua Kak Sue sebagai persiapan nak sambut Ramadhan. Mak suka sangat kurma dan buah kering. Tahun nie lain, tahun nie kami sambut Ramadhan tanpa Mak dan Ramadhan yang pilu bagi Kak Sue sekeluarga dan adik beradik Kak Sue yang lain.. sayu sangat rasa hati nie..

Kak Sue tak dapat nak bayangkan macam mana nak lalui hari-hari dalam Ramadhan tu tanpa Mak Kak Sue. Dah tak berapa hari lagi dah kita nak sambut bulan Ramadhan bulan yang mulia dan diberkati. Makin dekat harinya makin sayu hati Kak Sue nie. Rindu sangat nak berkongsi cerita macam biasa bila kami dah mula sibuk tiap kali tiba bulan Ramadhan. Selalunya Mak lah tempat Kak Sue mengadu rasa..

Macam yang korang tau, bulan Ramadhan Kak Sue dan Abang Man meniaga kat Pasar Ramadhan dan siapkan order Pati Kelapa Laut untuk semua pelanggan kami. Selalu Kak Sue akan kongsikan cerita dengan Mak, seronok lah Mak dengar bila kami tak menang tangan nak siapkan stok dan berniaga. Mak memang minat dan suka berniaga juga macam kami jadi memang seronok kalau bercerita tu.. tapi sekarang semua tu dah tak ada lagi.. tak ada dah tempat nak berkongsi cerita..

Selalu bila bulan Ramadhan nie kalau telefon Mak Kak Sue, Mak akan tanya masak apa hari nie.. macam mana niaga hari nie.. dan macam-macam lagi lah yang kami bualkan. Tahun nie dah tak dapat nak kongsikan apa yang kami masak untuk berbuka, dah tak dapat nak mengadu apa-apa, dah tak dapat nak luahkan rindu.. dah tak dapat dengar nasihat Mak dah.. yang tinggal hanya mengenang Mak dalam doa dan rindu yang tak tertanggung dan tak berpenghujung.. sakitnya tu hanya Allah sahaja yang tau..

Apapun.. Kak Sue perlu kuat dan tabahkan hati sebagai isteri, ibu dan Kakak sulung. Adik-adik Kak Sue pun dah pesan hari tu kalau boleh jangan lah sedih-sedih nak sambut Raya nanti, tak baik kata depa. InsyaAllah, Kak Sue akan cuba pujuk hati. Walaupun Kak Sue nampak dalam mata adik-adik kesedihan tetap ada. Kami masing-masing hanya mampu sedapkan hati masing,-masing. Yang pasti kami semua terasa sangat kehilangan..

Semoga Mak sentiasa dalam rahmat dan redha Allah. InsyaAllah semua pesan dan nasihat Mak akan terus tersemat dalam hati. 'Orang' akan sentiasa mendoakan dan merindukan Mak selamanya.. Al Fatihah untuk bidadariku.. Mak tersayang.. tenang lah Mak di sana.. aamiin ya rabb.. "Orang" sayang.. rindu Mak sangat-sangat..



Keep Reading»

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Assalamualaikum, hai semua. Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur, masih lagi dengan entri makan-makan kat blog Kak Sue nie. Maklumlah tak berapa hari lagi kita semua akan sambut bulan puasa dah kan. Sebab tu Kak Sue suka nak kongsi dengan korang yang mana plan berbuka puasa kat luar dengan keluarga atau kawan-kawan boleh lah cuba Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotels & Resorts nie tau. InsyaAllah puasahati dengan makanan dan layanan kat sini nanti..

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotels & Spa Kuala Lumpur

Kejap ja masa berjalan kan, lagi dua minggu kita semua bakal sambut bulan puasa dah. Kebanyakan hotel dan restoran dah mula promosi menu dan harga tempahan awal untuk pelanggan mereka. Sama juga lah dengan Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotels & Spa Kuala Lumpur nie. Dengan tema tahun nie Aroma D'Ancasa pihak hotel menyediakan pilihan masakan kampung dari beberapa negeri untuk menu berbuka puasa.

Dengan gabungan idea chef-chef yang berpengalaman dalam masakan tradisional Melayu yang akan menyediakan kelainan dalam setiap resepi dan menu. Ada lebih 200 menu sajian yang akan disediakan untuk korang nanti tau. Banyak kan, memang rambang mata nak buat pilihan..

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Tahun nie pun masih kekalkan konsep yang sama macam tahun lepas iaitu deretan warung-warung pilihan untuk korang. Antara pilihan warung yang ada di Buffet Ramadhan Aroma D'Ancasa nie ialah Warung Kak Ana, Warong Pak Helmi, Warung Mamu Shah, Warong Juan, Warung Kak Ayu dan macam-macam pilihan warung lain lagi lah yang boleh korang buat pilihan nanti. Yang pasti semuanya sedap dan dihidangkan panas-panas. Jom kita tengok menu-menu yang disediakan jom..

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Untuk pembuka selera ada pelbagai pilihan salad di Warong Kak Ana bersama Ulam-ulaman Kampung, Kerabu Taugeh Kerang dan Jelatah Timun. Selain pilihan lain yang ada kat sini Bergedil Ayam, Sambal Hijau, Sambal Hitam dan tak dilupakan Sambal Tempoyak pun ada juga tau korang. Memang membuka selera betul lah kan..

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Untuk hidangan utama pula, pun ada pelbagai pilihan makanan tradisional Melayu seperti Ayam Golek Berempah, Gulai Kawah Kambing, Sotong Sumbat Tiga Rasa dan Sambal Goreng Jawa. Selain tu menu kegemaran ramai Kambing Bakar pun ada juga kat sini tau. Tak sah lah kalau tak ada menu yang satu nie. Ada juga Pais Ikan Patin dari Pekan, Pahang dan Masak Lemak Cili Api Seafood dari Negeri Sembilan istimewa disediakan istimewa oleh Chef Hotel Ancasa sendiri.

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Menu lain yang disediakan istimewa setiap hari di warong pilihan yang ada kat sini ialah Mee Kari Gear Box, Rendang Itik Minang, Sup Ayam Kampung dihidangkan bersama Roti Benggali, Ayam Panggang PD, Opor Daging Pahang dan pelbagai pilihan masakan tradisional yang lain.

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Akhir sekali tak lengkap lah kalau dalam setiap buffet Ramadhan tak ada pencuci mulut kan. Ada banyak pilihan kat sini juga korang antaranya Serawa Durian Kampung Style, Kuih Ketayap, Lempeng Kelapa, Kole Kacang dan pelbagai pilihan pencuci mulut yang lain samada trmpatan atau barat. Ada juga kurma, buah-buahan, Teh Tarik dan macam-macam lagi.

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Pilihan minuman kat sini pun ada bermacam pilihan sejuk dan panas. Selain tu keistimewaan lain yang korang kena cuba kat sini ialah 'Tandori Chai' campuran khas teh yang dibancuh dengan campuran rempah aromatik rahsia yang mempunyai rasa yang korang tak dapat lupakan dengan harumannya yang lembut.. macam menarik ja kan. Haa.. kena cuba tau nanti..

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Untuk info hanya beberapa menu popular dikekalkan setiap hari dan hanya beberapa menu sahaja yang akan ditukar setiap hari. Tak ada lah korang jemu kan kalau datang lain kali kat sini untuk hari yang lain pula kan. Tak lupa juga kemudahan surau pun ada disediakan kat sini. Korang yang berminat nak berbuka kat sini dan nak buat tempahan awal macam biasa Kak Sue kongsikan semua kat bawah nie nanti ya..

Ramadhan Buffet Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur
Aroma D'Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Ancasa Hotel & Spa Kuala Lumpur

Harga
RM70.00nett - dewasa
RM40.00nett - kanak-kanak
(umur 5 hingga 12 tahun)

Harga Promosi
RM60.00nett - dewasa

Untuk Tempahan
03 - 20266060 ext 7703

Website




















Keep Reading»

Senarai Peniaga Pasar Ramadhan Kelapa Laut Man Java 2019

Assalamualaikum, hai semua. Senarai Peniaga Pasar Ramadhan Kelapa Laut Man Java 2019. Macam biasa bila nak sambut bulan puasa Kak Sue akan update kat sini. Tahun nie pun macam tahun lepas kebanyakan Senarai Peniaga Pasar Ramadhan Kelapa Laut Man Java 2019 pun peniaga lama dan sama. Terima kasih kepada semua peniaga yang masih setia dengan kami dan selamat datang untuk peniaga baru juga. Harap tahun nie kita semua dimurahkan rezeki dan dimudahkan urusan.. aamiin ya rabb..

Senarai Peniaga Pasar Ramadhan Kelapa Laut Man Java 2019
Senarai Peniaga Pasar Ramadhan Kelapa Laut Man Java 2019


Senarai Peniaga Pasar Ramadhan Kelapa Laut Man Java 2019

Biasanya Kak Sue akan open order sebulan atau beberapa minggu lagi kita nak sambut puasa. Senang nak susun order dan delivery nanti. Sekarang pun masih open order untuk peniaga lama dan baru. Korang kalau berminat nak berniaga atau minum sendiri boleh lah buat order ya, kami boleh buat delivery sekali harung nanti. Jom lah kita tengok Senarai Peniaga Pasar Ramadhan Kelapa Laut Man Java 2019 jom..

Senarai Peniaga Pasar Ramadhan Kelapa Laut Man Java 2019

Penang
1. Azie (Agen)

Kedah
1. Hasrin

2. Mie Kulim

Perak
1. Ahmadi - Manjung

2. Azman - Pantai Remis

3. Jijie - Ipoh (Agen)

4. Erman - Teluk Intan

Selangor/Kuala Lumpur
1. Lan - Batang Kali (Pasar Ramadhan)

2. Ujang - Batang Kali (Tepi Jalan)

3. Man Java - BTP, Rawang

4. Azwan - BCH, Rawang

5. Jeff - Bandar Baru Selayang

6. Zainul - Selayang Utama

7. Ayu - Kpg Nakhoda

8. Ct Zura - Greenwood / Sunway Batu Cave

9. Din - Taman Samudra Gombak

10. Alif - Taman Boltan

11. Shah/Dr Ita - Jinjang Utara

12. Pak Su Mie - Paya Jaras

13. Azlan/Izan - Subang Bistari

14. Kak Sue - Jakel, Shah Alam

15. Asrap - Meru

16. Ayang - Johan Setia, Klang

17. Fauzi - Batu 8 Sijnagkang / Batu 4 Jalan Kapar

18. Iazani - Port Klang

19. Nani - Ulu Langat

20. Nuar - Banting

21. Ainul - Puchong

22. Fairuz - Serdang

23. Anuar - Bandar Baru Bangi / Kajang

24. Kamal - Cheras

Negeri Sembilan

1. Wan - Senawang

2. Ridwan - Jelebu

Melaka

1. Man Pak Lias - Melaka

Johor

1. Yani - Kulai

2. Ahmad Rafiq - Batu Pahat

3. Ahmad - Kluang

4. Ramlan - Taman Daya JB

5. Jais - Muar (Agen)

Pahang

1. Rizal - Muazam

2. Edie - Raub, Bentong & Lipis (Agen)

3. Rohela - Mentakab

4. Izuan - Felda Mempaga

5. Nonie - Kuantan

Terengganu

1. Nurul - Marang

2. Man - Kuala Terengganu

3. Zalina - Dungun

Kelantan

1. Basriee - Tanah Merah (Agen)

2. Kamisah - Kota Bharu

Setakat nie dulu Senarai Peniaga Pasar Ramadhan Kelapa Laut Man Java untuk tahun nie. Nanti Kak Sue akan update lagi kalau ada peniaga baru kat tempat korang. Jemput singgah ya pada korang yang nak rasa Air Kelapa Laut, Kedondong Asam Boi dan Durian Belanda Man Java kat semua gerai-gerai yang ada di kawasan korang nie ya. Selamat menyambut puasa, rezeki sama dikongsi.. papai!

Korang boleh baca kat sini juga Kelapa Laut Man Java | Open Order Pasar Ramadhan 2019

Keep Reading»

Jom Iftar Sesama Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Assalamualaikum, hai semua. Jom Iftar Sesama Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort. Haa.. masih lagi bercerita tentang makan-makan dan kat mana korang boleh buat pilihan nak berbuka puasa nanti. Jangan jemu tau, mana tau kut boleh bantu buat pilihan untuk korang yang plan nak berbuka kat luar nanti. Jadi salah satu pilihan yang Kak Sue nak bagi cadangan dan nak ajak korang ialah Jom Iftar Sesama Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort. InsyaAllah.. berbaloi dan puashati..

Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Jom Iftar Sesama Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Tak lama kita dah nak sambut bulan puasa dah kan. Bila tiba bulan puasa nie sesekali mesti ada plan nak berbuka kat luar, tak kira dah dengan keluarga atau kawan-kawan. Mesti korang tercari-cari kat mana nak berbuka nanti kan, sebab tu Kak Sue nak ajak korang Jom Iftar Sesama Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort (BGR) nie. Jangan tak tau korang, ada pilihan 200 menu yang akan disediakan nanti tau, rambang mata nak pilih.. hehehe..

Jom Iftar Sesama Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Tarikan utama kat sini dah tentu lah seleksi buffet yang disediakan iaitu pilihan 200 jenis makanan hidangan tradisional Melayu yang mengingatkan kita kenangan masakan ibu kita kat kampung sampai lah hidangan Barat untuk cita rasa moden. Biasalah kan lain orang, lain seleranya. Bila ada pilihan macam nie semua orang pun puashati kan. Semua masakan kat sini disediakan oleh kumpulan Chef berpengalaman tau.

Jom Iftar Sesama Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Jom Iftar Sesama Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Jom Iftar Sesama Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Dengan konsep 'Kebun Dalam Bandar' sememangnya sesuatu yang bermakna dan menjadi kebanggaan Restoran BGR nie sebab Chef masakan kat sini guna bahan mentah yang ditanam kat sini dan dipetik sendiri oleh chef. Antaranya Nasi Kerabu bersama ulam-ulam organik dimakan pula dengan seruding ikan, kuah sambal tumis, keropok ikan, ayam goreng berempah digabungkan pula dengan bunga kantan, kubis bulat, ulam raja, daun selom, kacang panjang, hirisan limau nipis dan cili bersama budu untuk penyedap rasa.

Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Kalau korang nak tau bunga Telang yang keluarkan warna biru untuk Nasi Kerabu tu pun datang dari 'Kebun Dalam Bandar' di BGR nie tau. Nak lagi best korang pun boleh petik ulam-ulaman tu sendiri dari pokoknya.. menarik kan. Suasana kampung sangat kan. Selain tu bagi pilihan mee pula korang boleh cuba Laksa Singapura dan Ipoh Hor Fun mereka yang sedap tu.

Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Macam tahun sebelumnya, eksklusif sepanjang Ramadhan nie disediakan juga Kambing Bakar tau. Tak sah lah kalau dalam buffet Ramadhan tak ada Kambing Bakar kan. Selain tu ada Sup Kambing, Satay Ayam dan Daging tak lupa juga Kueh Teow Goreng dan Mee Mamak yang dimasak secara live kat depan korang. Panas-panas lagi tu kan.. memang menarik..

Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Jom Iftar Sesama Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Pilihan lain yang ada kat sini Nasi Ayam yang dipagang secukupnya dengan sos BBQ ala Oriental dengan rasa empuk dan berjus dihidangkan pula dengan nasinya yang gebu dimakan pula dengan sos kicap soya yang pekat dan sos cili buatan sendiri lagi. Memang terangkat lah kan.. hehehe..

Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Kalau korang peminat masakan India, ada beberapa pilihan menu yang menarik untuk korang. Antaranya Ayam Varural, Kari Ikan Tenggiri, Daging Kambing Masak Hitam dan korang boleh layan makan dengan nasi kukus yang disediakan nanti.

Jom Iftar Sesama Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Untuk pilihan menu dari Barat pula korang harus cuba signature dish dekat sini Sous Vide Eggs dengan Cendawan Espuma. Memang lain dari yang lain, anak Kak Sue kalau datang sini memang akan repeat dua tiga kali lah makan. Selain tu pilihan lain yang ada ialah spagetti dan penne dengan sos bolognese ayam atau carbonara.

Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Biasanya kalau dalam menu buffet Ramadhan harus juga kena ada pencuci mulut atau desert nie kan. Di Bangi Golf Resort nie ada bermacam pilihan antaranya Churros Sepanyol dengan Sos Pekat Cokelat Pekat, Tiramisu Itali juga seleksi kuih muih Melayu termasuk Kuih Lapis (merah putih), Talam Koko, Talam Cendol, Kasui Pandan, Apam Mekar, Koci, Seri Muka Pandan, Kuih Bakar Hijau, Pulut Kuning Rendang Daging, Pulut Kuning Serunding Kelapa, Pulut Inti, Putri Ayu dan Lopez Pulut.

Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Selain itu, ada juga Bandung Lychee Cheese Cake, Pina Colada Cheese Bake, Blueberry Creme Brulee Cake, Red Velvet Swiss Roll, Orange Jaffa Swiss Roll, Purple Velvet dengan Cream Cheese Swiss Roll, Green Tea Cheese Cake, Caramel Blueberry Filling Cake, Chocolate Cake dengan  Choco Cream, Chocolate Cake dengan Peanut Cream, Sweet Potato dengan Tam, Caramel Mousse, G3 Mousse, Pandan Gula Melaka Mousse, Cendol Mousse, Ong Lai Mouses, Purple Velvet Yogurt dan Oreo Cheese Cake.

Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Akhir sekali, pilihan minuman yang disediakan kat sini antaranya Kordial Mangga, Kordial Anggur, Air Tebu, Soya Ros, Teh Bunga. Untuk minuman panas pula Teh Tarik, Kopi dan Teh juga ada buah-buahan juga tau.

Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Jom Iftar Sesama  Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort
Ramadhan Buffet di Bangi Golf Resort

Iftar Sesama

Untuk info korang tahun nie tema di Bangi Golf Resort ialah Iftar Sesama. Sebenarnya, bukan setakat sajian buffet berbuka puasa aja tapi banyak kebaikan lain yang tersirat di sebalik Iftar Sesama nie seiring dengan maksud 'sesama' tu sendiri iaitu 'bersama'.

Berkongsi Pahala
Selain korang berbuka puasa dengan sajian enak korang juga dapat berkongsi pahala sebab Restoran BGR akan menyumbangkan 1% daripada keuntungannya sepanjang Ramadhan al Mubarak nie kepada Islamic Relief Malaysia (IRM). Dengan sumbangan nie nanti diharap dapat memperkasakan lagi aktiviti pertubuhan nie khususnya berkaitan dengan bantuan-bantuan kemanusian bagi golongan kurang bernasib baik. 

Makan seenaknya, elak membazir
Dalam usaha Restoran BGR memenuhi janji untuk sentiasa menambah hidangan dan memastikan sentiasa ada di meja buffet sehingga majlis selesai, pihak BGR juga bekerja dengan konsep sifar pembaziran. Sebab tu Restoran BGR akan berkerjasama dengan Food Aid Foundation dengan sumbangkan dan selamatkan lebihan makanan daripada buffet Ramadhan untuk diberikan kepada mereka yang memerlukan.

Bukan tu aja tau, sepanjang Ramadhan Restoran BGR dengan kerjasama portal F8Buzz.com juga akan sediakan Kotak Sumbangan Iftar Sesama untuk orang ramai yang nak sumbangkan makanan dan pakaian kepada mereka yang kurang bwrnasib baik yang tak oernah dilakukan oleh mana-mana restoran sebelum ini.

Untuk tahun nie Restoran BGR telah menambah baik kemudahan surau dan tandas. Surau sekarang nie lebih luas dan sekesa untuk menampung lebih ramai jemaah. Tandas pula daripada lima kubikel ditambah kepada 16 kubikel macam tandas lima bintang tau korang. Memang bersih dan selesa sangat. Selian tu 800 lot parking oercuma juga disediakan untuk korang bagi elakkan kesesakan.

Bagi korang yang berminat nak buat tempahan macam biasa Kak Sue kongsikan detail kat bawah nie ya..

Restoran Bangi Golf Resort

Alamat
No1 Persiaran Bandar, 
Bandar Baru Bangi,
43650 Selangor

Harga
RM59.00nett - dewasa
RM29.00nett - kanak-kanak

Hotline
1700 81 8557

Tempahan Online

Email
enquiry@bgrrest.com

Website

Facebook

Instagram











Keep Reading»