Cuti-Cuti ke Kelantan

Assalamualaikum, hai semua. Kak Sue baru sempat nak kongsi cerita Cuti-Cuti ke Kelantan dengan keluarga musim raya hari tu. Sebenarnya dah lama tau Abang Man plan nak cuti-cuti ke Kelantan, tapi asyik lah tertunda ja. Kali nie memang Abang Man nekad nak ke sana dah alang habis beraya dan habis giliran kat rumah keluarga masing-masing kan. Apalagi jom kita jalan.. hehehe..

Cuti-Cuti Ke Kelantan Memang Best

Pengalaman cuti-cuti ke Kelantan nie, memang best tau korang. Dari mula perjalanan kami sampai lah nak balik tu memang kami sekeluarga seronok dan rasa tak puas lagi jalan-jalan kat sana tau. Orang di Kelantan nie semuanya ramah tamah, mesra dan makanan pun murah banyak pilihan pula tu. Perjalanan kami ke Kelantan melalui highway Plus kemudian susur keluar ke Kuala Kangsar. Abang Man ikut jalan ke Grik sebab kami bertolak dari kampung Abang Man hari tu. Ada beberapa jalan lain tapi Abang Man pilih jalan yang satu nie, katanya tak terlalu sunyi. Korang kalau ikut jalan nie jangan lupa isi minyak siap-siap tau sebab jauh nak jumpa stesen minyak yang terdekat..

Teruja betul Abang Man nak ke Kelantan, walaupun sebelum nie dah pernah ke Kelantan. Ini pertama kali untuk Kak Sue dan anak-anak, siap Kak Sue tak tidur dalam kereta temankan Abang Man memandu. Kami singgah rehat di Banjaran Titiwangsa nak solat dan ke bilik air. Sejuk korang kat sini siap berkabus lagi. Best juga dapat berhenti rehat sekejap kat sini, dapat juga tengok pemandangan menghijau.. chewah! Sebabkan masa kami pergi tu masih dalam waktu cuti agak sesak juga lah. Tandas pun tak berapa nak bersih dengan bau menyegat hidung.. huhuhu.. terpaksalah juga kan.. Ingat macam kat rumah sendiri ke pun kan.. hehehe..
Selesai semua kat sini, kami sekeluarga teruskan lagi perjalanan. Kali nie anak-anak pun dah tak tidur. Masing-masing teruja dengan nak tengok jalan katanya. Perjalanan kami makan masa dekat lapan jam juga lah, dah nak hampir Maghrib baru kami sampai ke Kelantan. Kebetulan Abang Man nak jumpa agen Kelapa Laut Man Java cawangan Kelantan saudara Ayie. Jadi kami terus je ke sana, selesai berurusan kami dijemput ke rumah beliau kut nak berehat dan solat katanya. Siap belanja Nasi Berlauk Air Dingin lagi, yang pernah viral tu. Allahu.. baiknya la hai walau pertama kali jumpa..

Seterusnya selesai kami singgah solat dan menjamu selera kat rumah Ayie dan keluarga, kami minta izin nak teruskan perjalanan kami ke tempat lain. Kali nie nak cari tempat nak tidur pula sepanjang kami ada kat Kelantan nanti. Nasib lah sebelum tu Abang Man awal-awal dah buat janji dengan kawan baik Abang Man Ku Fendi yang kami kenal dari belum kahwin lagi. Dah macam keluarga dah, Ku Fendi cadangkan kami lepak di Homestay Tunjung Guest House. Dekat juga dengan bandar dan sangat selesa tau. Nanti Kak Sue cerita pasal homestay nie kat entri lain tau..

Esoknya pagi-pagi lagi Ku Fendi dah datang bawakan sarapan untuk kami sekeluarga. Dan bermula lah episod meneroka Kelantan, amboi sangat kan.. hahaha! Tak ada lah meneroka sangat tapi Ku Fendi bawa kami sekeluarga ke tempat yang harus singgah bila ke Kelantan. Tu pun kata Ku Fendi tak puas lagi nak bawa kami jalan-jalan sebab masih banyak tempat lagi kami belum pergi. Antara tempat yang sempat kami singgah kat Kelantan hari tu, Pasar Siti Khadijah, Muzium Kelantan, Pasar Che Yeh dan Pantai Cahaya Bulan. Tu yang nak kena datang lagi lain kali tu kan.. hehehe..

Pasar Siti Khadijah

Muzium Negeri Kelantan

Pantai Cahaya Bulan

Tempat yang paling lama kami singgah tak lain tak bukan Pasar Siti Khadijah dan Wakaf Che Yeh. Tau ja lah, bila dapat lampu hijau nie, semua nak diborongnya. Apapun terima kasih untuk Ku Fendi sekeluarga yang melayan kami dengan baik. Semoga silaturahim kita sekeluarga sampai bila-bila ya. Nanti kami datang lagi cuti-cuti di Kelantan, tak puas rasanya. Jumpa lagi korang di entri cuti-cuti Kak Sue yang lain, papai!