Resepi Pajeri Nenas

Assalamualaikum, hai semua. Kali nie Kak Sue nak kongsi Resepi Pajeri Nenas pula dengan korang. Kak Sue memang suka sangat dengan masakan kampung macam nie. Pajeri Nenas nie memang sedap kalau kita gandingkan dengan ikan masin.. memang menambah lah bila makan kalau lauk macam nie.. hehehe

Resepi Pajeri Nenas
Pajeri Nenas


Resepi Pajeri Nenas

Pajeri Nenas nie memang antara lauk kegemaran Kak Sue sejak dari kecil lagi. Tak kisah lah Pajeri Nenas atau Terung, memang bertambah makan. Tambah pula ada ikan masin atau ikan pekasam memang tak sedar menambah nasi.

Lain kali mungkin Kak Sue nak cuba buat Pajeri Kedondong pula. Kebetulan belakang rumah Kak Sue nie Abang Man tanam pokok Kedondong, kadang kalau buah lebat tu anak-anak buat makan dengan kuah rojak je. Lain kali boleh buat masak pajeri pula. Okay lah.. jom kita tengok resepi Pajeri Nenas dari Wana Kamal nie jom..

Pajeri Nenas
Resepi Asal - Wana Kamal

Bahan :
1/2 biji nenas
1 biji besar - dihiris
1 inci halia - dihiris
1 genggam udang kering
2 tangkai daun kari
1 paket serbuk gulai daging Adabi
1/2 ketul gula kabung
1 kotak santan Kara
2 sudu kerisik

Bahan Kisar
1 biji bawang besar - dikisar
4 biji bawang putih - dikisar
Sedikit cili kering - dikisar

Cara :
Tumis bahan yang dihiris tadi dengan bahan kisar sehingga naik bau
Masukkan daun kari, udang kering dan cili kisar
Kemudian masukkan pula serbuk gulai daging tadi
Kacau dan masukkan sedikit air
Biarkan rempah masak sehingga pecah minyak
Kemudian masukkan nenas dan gula kabung tadi
Masukkan santan dan sedikit air
Akhir sekali masukkan kerisik dan kacau sehingga sebati
Perasakan dengan garam, kemudian tutup api
Sedia untuk dihidangkan

Korang boleh juga cuba resepi lain kat sini Resepi Gulai Ikan Siakap


Post a Comment

2 Comments

  1. Dah lama tak jumpa pajeri nanas

    ReplyDelete
  2. sedapnya.. arwah mak saya dulu selalu buat pajer terung.. huhu rindunya nak makan masakan dia.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen ❤