Resepi Ayam Meraung Bakar Thai

Assalamualaikum, hai semua. Sekejap aja kita dah masuk minggu baru di tahun 2021 nie kan. Cepat betul masa sekarang nie berjalan, pejam celik dah nak tengah bulan tak lama lagi. Tapi macam biasa lah rutin kita mak-mak nie memasak untuk keluarga setiap hari kan. Jadi kali nie Kak Sue nak kongsikan Resepi Ayam Meraung Bakar Thai pula dengan korang..


Resepi Ayam Meraung Bakar Thai
Ayam Meraung Bakar Thai


Resepi Ayam Meraung Bakar Thai

Macam pelik sikit kan nama resepi Ayam Meraung Bakar Thai nie. Tak tau macam mana tuan punya resepi yang asal dapat idea nak bagi nama resepi nie. Macam dok terbayang ayam tu meraung pula rasanya.. hihihi.. 

Sebenarnya resepi yang Kakak anak dara Kak Sue jumpa dan cuba nie lebih kepada ayam bakar aja, cuma tambah beberapa bahan yang selalu digunakan dalam masakan Thai.. macam daun ketumbar dan sos ikan. Resepi asal guna bahagian isi ayam, tapi Kakak guna satu ekor ayam ja untuk resepi nie. Bahan pun ikut agak-agak aja dari resepi asal. Jom lah kita tengok bahan dan cara masak Ayam Meraung Bakar Thai nie ya..

Ayam Meraung Bakar Thai

Bahan :
1 ekor ayam - dipotong kecil
5 ulas bawang putih - dikisar
2 tangkai akar ketumbar - dikisar
1 sudu gula perang - dikisar
2 sudu sos ikan - dikisar
2 sudu kicap pekat - dikisar
Sedikit lada sulah atau lada hitam
Sedikit minyak untuk dikisar
Kemudian perap ayam dengan bahan yang dikisar selama 3 jam.

Cara :
Masak Ayam
Panaskan non stick pan, letak minyak sikit
Bakar ayam tadi dengan api kecil sehingga masak

Masak Sos
15 biji cili padi - dihiris halus
1 biji bawang merah - dihiris halus
4 biji bawang putih - dihiris halus
4 tangkai daun kemtumbar - dihiris halus
1 tangkai akar ketumbar - dihiris halus
2 sudu sos ikan
1 sudu asam jawa
Sedikit perahan limau nipis
Sedikit gula kabung
Sedikit serbuk cili kasar
Sedikit beras goreng
Gaul semua bahan tadi sehingga bergaul mesra, perasakan dengan garam.

*Resepi Asal dari Dunia Resepi

Korang juga boleh cuba resepi ayam yang lain kat sini Resepi Ayam Masak Thai

Post a Comment

6 Comments

Terima kasih sudi singgah dan komen ❤