Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP

Assalamualaikum, hai korang. Kali nie Kak Sue nak kongsi Kenangan   Cuti Raya Dalam PKPP  pula dengan korang. Lega bila PM kita buat pengum...

Assalamualaikum, hai korang. Kali nie Kak Sue nak kongsi Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP pula dengan korang. Lega bila PM kita buat pengumuman yang kita semua dah boleh rentas negeri awal bulan Jun hari tu kan. Dah berbulan kita semua tak dapat nak rentas negeri dan berjumpa keluarga tersayang, rindu sangat. Bila PM beri kelonggaran, apa lagi terus Kak Sue ajak Abang Man balik kampung minggu kedua tu, kebetulan kena dengan jadual ambik barang Kakak di Usas. Kami balik hari biasa nak elakkan jalan sesak kalau balik hari minggu atau hari cuti. Alhamdullilah dapat juga Cuti Raya bersama keluarga walau dalam PKPP kan..

Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP

Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP

Kenangan Cuti Raya dalam PKPP nie akan tinggalkan kenangan dan pengalaman yang akan kita kenang seumur hidup. Bermula dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang bermula pada bulan Mac, kemudian berlarutan sampai sekarang dalam fasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan atau nama lainya PKPP. Walaupun dah banyak kelonggaran dalam PKPP nie tapi kita harus jaga dan patuh normal baru untuk kebaikan dan keselamatan semua..

Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Kak Sue sendiri walaupun dah ada kelonggaran untuk rentas negeri masih takut-takut juga. Memang Kak Sue elak tempat yang sempit dan sesak. Kami balik pun malam dan berhenti solat di Petronas dan bawa telekung dan sejadah sendiri. Yang pasti tak ramai orang dan surau pun bersih. Siap ada bau Dettol lagi, agaknya baru buat sanitize kut kat situ. Rasa selamat sikit kan, kalau tak risau nak pergi atau singgah mana-mana tempat..

Kali nie Cuti Raya pun tak kemana-mana, baik di kampung Abang Man atau kampung Kak Sue. Kebetulan Kak Sue pula tengah habiskan puasa enam lepas habis ganti puasa Ramadhan jadi memang tak kuasa nak keluar kemana-mana. Kalau keluar pun ke pekan Langkap nak cari bahan masak atau makanan. Kampung Abang Man sunyi sikit sebab kami aja yang ada, Kak Jam tak dapat balik, Abang Mas dan Acik Nurul masing-masing kat rumah depa. Bila waktu makan tu baru kumpul ramai-ramai, meriah lah juga. Tapi kan kali nie kebanyakan masa Kak Sue kat kampung Abang Man tidur, tidur dan tidur lagi.. hehehe..

Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Lain pula dengan kampung Kak Sue, kami berkumpul adik beradik. Macam sesetengah korang yang dah tau, Kak Sue memang ramai adik beradik, cuma tahun nie kurang seorang sebab adik Kak Sue tak dapat balik. Aktiviti kami, masak, makan, berborak dan kumpul ramai-ramai adik beradik. Seronok sangat, rasa penuh jadual setiap hari walau tak kemana pun. Nak keluar macam selalu, rasa malas pula dan peluang yang ada nie Kak Sue lebih seronok luangkan masa dengan Abah dan adik beradik aja di rumah. Cuma kali nie kampung Kak Sue agak meriah sebab tengah musim durian.

Kebetulan rumah Mak di kampung dekat dengan pasar memang awal pagi dah sibuk dan meriah jalan raya depan rumah. Kereta pun bersusun depan rumah kalau nak beli ikan memang kena awal sebab memang ramai gila orang. Agaknya ada yang balik kampung macam Kak Sue atau orang luar yang datang bercuti nak makan durian Batu Kurau kut. Hari minggu jalan masuk atau keluar dari Batu Kurau memang sesak sikit. Memang meriah sangat, tu belum masuk ke kampung-kampung lagi. Sana sini ada orang jual durian tepi jalan, tinggal pilih aja nak singgah atau beli gerai mana..

Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Kenangan Cuti Raya Dalam PKPP
Okay lah, setakat nie dulu cerita kenangan Cuti Raya dalam PKPP Kak Sue sekeluarga. Walaupun beraya dalam suasana baru Kak Sue rasa lega dapat juga berjumpa dengan Abah dan adik beradik. Harap ujian yang melanda seluruh dunia nie akan kembali macam biasa. Banyak pengajaran dan hikmah dalam hidup kita kan. Semoga kita terus amalkan kebersihan, jaga jarak dan jaga kebersihan. Kita Jaga Kita dan Kita Pasti Menang.. papai!

You Might Also Like

11 ulasan

  1. kenangan sangat2 kan raya tahun ni.. paling unik dan terkesan dalam sejarah.
    semoga semua kembali normal dan jauhla kita dari wabak2 ni.. may Allah ease =)

    ReplyDelete
  2. Begitulah..rasa lain pulak raya kali ini

    ReplyDelete
  3. Sesungguhnya kenangan Raya PKP 2020 akan menjadi sejarah dalam hidup kita.

    ReplyDelete
  4. Raya haji nanti kita raya meriah2 pulak.

    ReplyDelete
  5. Yang penting dapat lepas rindu kan :)

    ReplyDelete
  6. sama la kak sue saya pun ngelak tempat sesak2 ni masih was2.. tapi bila dpt berjumpa keluarga mmg seronok kan

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah dapat juga jumpa adik beradik dan abah akak akhirnya. Moga semua sihat dan baik2 hendaknya.

    ReplyDelete
  8. Raya aidil adha pula tak lama lagi.

    ReplyDelete
  9. liez tak merasa nak bercuti lagi.. bila berpantang dan ada baby memang takut nak pergi jalan jauh-jauh.. even rumah tok pun liez tak pergi time raya sbb kesian dekat tok yang dah lanjut usia..

    ReplyDelete
  10. Memang kenangan sangat raya kali ini..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen ❤

Segala yang terkandung dalam terbitan entri adalah pendapat peribadi penulis. Perubahan butiran atau informasi mungkin berlaku tanpa ada sebarang pemberitahuan. Terima kasih singgah blog Shuhaida Kabdy.