Rindu Yang Tak Tertanggung

By Kak Sue - January 18, 2019

Assalamualaikum, hai semua. Rindu yang tak tertanggung.. Ya, itu yang Kak Sue rasa sekarang nie. Rindu pada Mak yang telah pergi dijemput Allah. Rupanya macam nie rasa perit dan sakitnya bila kehilangan Mak tersayang. Setiap masa asyik mengenang dan rindu pada Mak. Allahu.. kuatkan hati dengan rindu yang tak tertanggung nie Ya Allah.. kadang rasa sangat tak mampu nak lalui rasa yang satu nie..

Rindu Yang Tak Tertanggung
Gambar kenangan bercuti dengan Mak.. Rindu Yang Tak Tertanggung

Rindu Yang Tak Tertanggung

Hari pertama Kak Sue balik rumah sendiri di Rawang rasa betul-betul kalah dengan perasaan. Perasaan rindu yang tak tertanggung, rasa terkejut dan susah nak terima yang Mak dah tak ada. Hari-hari pujuk hati redha, tapi Ya Allah.. payahnya.. Kak Sue menangis lagi semahu-mahunya macam hari pertama terima berita Mak pergi menghadap Ilahhi. Rasa gelap dan kosong hidup Kak Sue nie.. Allahu.. hebat rasa ujian bila Mak kita dah tak ada nie rupanya..

Terkilan bila balik ke rumah bila teringat kami adik beradik tengah plan nak bawa Mak bercuti kat rumah baru Kak Sue pindah hujung tahun lepas. Kerap Kak Sue update perkembangan rumah yang baru Kak Sue duduk nie pada Mak. Sempat mengadu pada Mak yang Kak Sue letih sangat kali nie bila buat kerja, tak larat sangat. Padahal rupanya Mak pun sebenarnya dah letih dan tak larat juga di sana masa tu..  Allahu.. Maafkan "orang" Mak.. maafkan "orang"..

Rindu Yang Tak Tertanggung
Gambar kenangan terakhir di Taiping... Rindu Yang Tak Tertanggung
Rindu Yang Tak Tertanggung
Kenangan di Taping.. Rindu Yang Tak Tertanggung

Sejak akhir-akhir nie Mak memang tak berapa sihat. Demam on off, adik-adik ada bawa Mak ke klinik tapi katanya tak ada apa-apa. Ingat demam biasa aja, tak sangka Mak kena jangkitan kuman rupanya.. Allahu! Mak memang susah nak sakit atau mengadu sakit. Mak memang seorang yang tak suka susahkan anak-anak apatah lagi orang luar. Pergi Mak mengadap Allah, amat mudah dan tenang.. Pergi pula pada hari Jumaat yang mulia.. dari mula sampai habis urusan Mak semua dipermudahkan. Kami anak-anak rasa bersyukur sangat..

Sekarang nie.. tinggal kami anak-anak Mak merindu dan mengenang Mak setiap hari. Doa dan sedekah ayat suci tak pernah kami lupa juga setiap hari. Hari-hari juga anak-anak Mak datang ziarah Mak. Semoga berehat dan tenang di alam sana ya Mak. Semoga kita berjumpa lagi nanti di syurga Allah.. aamiin ya rabb.. Kami sayang dan rindu Mak selamanya.. Al Fatihah untuk Mak Tersayang.. ❤


  • Share:

You Might Also Like

8 ulasan

  1. Al fatihah...semoga arwah mak tenang di sana...sabar ye kak sue...sedih bacarintihan kak sue..mengalir2 airmata SA ni...

    ReplyDelete
  2. salam takziah kak..sedihnyer..mak ade lagi tp dah rasa kehilangan masa arwah ayah xde,semoga mereka yf pergi ditempatkan dikalangan roh hamba2Nya yg beriman..amin2 :'(

    ReplyDelete
  3. alfatihah, sedih kak kalau kita kehilangan orang tersayang. Tapi, akk kena kuat kak ye. akk ada anak-anak, suami.

    ReplyDelete
  4. Al Fatihah..baca ni pun rasa sebak kak..PC selalu dengar babah dengan mama cakap rindu arwah atok dan nenek..mereka rindu mak ayah mereka..rindu yang pedih babah mama cakap pada orang yang dah tak ada.

    ReplyDelete
  5. Al fatihah buat ibu kamu. Moga dirahmati oleh allah. Semoga sis tetap tabah. moga rindu sis sampai kat arwah.. amin ~

    http://www.imaginasiklasik.com/

    ReplyDelete
  6. alfatihah buat arwah.. huhu saya faham perasaan itu kak

    ReplyDelete
  7. Takziah kak.. semoga akak tabah melalaui ujian ini..
    Semoga roh arwah ditempatkan bersama para solihin.. Aamiin..

    ReplyDelete
  8. Rindi tetap ada. Hantarkan rasa rindu tu dengan doa kak. Itu sebaik2 ubat rindu.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen ❤