Maksud Qailullah

Assalamualaikum, hai semua! Kali nie Kak Sue nak kongsi dengan korang Maksud Qailullah pula. Mungkin ada yang dah tau, mungkin ada yang belum tau kan Maksud Qailullah nie. Yang menariknya negara luar pun ada pratikkan juga tau. Tengok, dalam rutin harian kita sebagai umat Islam orang bukan Islam pun nak pratikkan apa yang kita buat kan..

Maksud Qailullah
Maksud Qailullah - Gambar sumber Google

Maksud Qailullah

Macam Kak Sue cakap kat atas tadi ada yang dah tau Maksud Qailullah nie, ada yang tau tapi tak tau nama apa aktiviti nie dan mungkin ada yang tak tau langsung. Jom lah Kak Sue nak kongsi dengan korang maksud Qailullah nie jom..

Qailullah ialah tidur sekejap pada siang hari atau orang putih kata 'take a nap'. Mengikut pengalaman mereka yang istiqomah mengamalkan Qailullah, waktu paling baik ialah antara pukul 12 tengahari sehingga sebelum Zohor. Namun boleh juga dilakukan aesudah Zohor.

Mengikut kajian pula, 1 minit Qailullah kualitinya bersamaan dengan 45 minit waktu tidur kita pada waktu malam. Jadi, cukup sekadar dapat 15 minit Qailullah, kita sudah boleh bangun solat malam tanpa rasa mengantuk, InsyaAllah..

Qailullah atau tidur sekejap waktu tengahari akan mudahkan kita untuk bangun malan dan berqiamulail.

Orang barat memanggil Qailullah sebagai "nap". Di negara barat biasanya " nap" dilakukan dari pukul 2_4 petang. Hasil kajian menunjukkan amalam "nap" waktu tengahari dapat mengelakkan penyakit jantung.

Menurut kajian lagi, manusia perlu berehat setelah 6-8 jam berjaga. Kita orang Islam akan bangun seawal jam 5.30 pagi untuk solat subuh. Kalau dikira dari waktu subuh hingga pukul 12-1 tengahari, ia sudah cujup 7-8 jam kita berjaga. Jadi Qailullah atau nap ini adalah sangat-sangat berpatutan untuk dilakukan pada masa itu. Ia sangat sesuai dengan fitrah badan manusia.

Menurut mereka yang istiqomah mengamalkan Qailullah pula, sebaii bangkit dari Qailullah, kita mungkin akan pening sedikit selama 5-20 minit. Tetapoli selepas itu, kita akan rasa perubahan mendadak dari segi emosi, kecerdasan dan fokus. Hebat kan? Setiap aktiviti yang ada dalam agama Islam nie pasti ada kebaikkan disebaliknya. Bukan perkara yang sia-sia..

Semoga bermanfaat perkongsian Kak Sue kali nie dan macam biasa info dan artikel nie Kak Sue kongsikan dari group whatapps keluarga Abah Kak Sue. Bukan apa, nanti ada terbaca macam sama ja entri Kak Sue nie kat mana-mana dah dikatankan Kak Sue copy dan tak bagi kredit pada tuan punya artikel kan. Terima kasih pada Hamba Allah yang kongsikan info Maksud Qailullah nie ya. Semoga pahala tak putus selamanya untuk beliau, aamiin ya rabb..




Post a Comment

8 Comments

  1. Badan mmg jadi Segar seloas qailullah Kan.. mmg ajaib

    ReplyDelete
  2. teringat zaman sekolah dulu,ustaz mesti suh tidur dalam kelas,semua kena tidur 10 min selepas solat zuhur kat surau sekolah,pastu bangun salin baju tuk aktiviti petang.

    ReplyDelete
  3. rasa segar lepas qailullah

    ReplyDelete
  4. Terima kasih jak Sue perkongsian....badan manusia ni sangat sempurna Allah jadikan...menghantar isyarat pada waktunya..sebab tu kalau di lawan jadi penyakit...tak lawan mudharat..kena tengok kesesuaian...betul kak Sue...Qailullah ni..sekejap tapi impaknya dirasai..

    ReplyDelete
  5. Betul Su..mmg bagus tidur sekejap utk rehatkan badan dan minda

    ReplyDelete
  6. pernah la sekali tu qailullah kejap sebelum zuhur. lepastu, bangun solat Zohor. lepas solat zohor, sambung balik tidur adoii haha. mungkin tak biasa kan atau memang penat sangat time tu kihkih

    ReplyDelete
  7. Saya pernah qailullah sebelum zohor sebab ngantuk sangat...bila bangun memang segar

    ReplyDelete
  8. terima kasih utk pencerahan

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen, InsyaAllah nanti Kak Sue balas kunjungan semula ❤️