Waktu Fisiologi Badan Berfungsi

Assalamaualaikum, hai semua! Kali nie Kak Sue nak kongsi Waktu Fisiologi Badan Berfungsi. Info Waktu Fisiologi Badan Berfungsi nie Kak Sue kongsikan dari group whatapps family Abah Kak Sue. Macam biasa, mana-mana perkongsian yang Kak Sue rasa menarik dan manfaat untuk semua Kak Sue akan kongsikan kat sini..

Waktu Fisiologi Badan Berfungsi
Waktu Fisiologi Badan Berfungsi - Sumber Google

Maksud Waktu Fisiologi Badan Berfungsi

Sebenarnya Kak Sue pun tak paham sangat apa maksud Waktu Fisiologi Badan Berfungsi nie. Jadi Kak Sue pun google apa maksud Fisiologi tu. Fisiologi bermaksud salah satu cabang daripada bidang biologi, iaitu kajian mengenai kehidupan benda hidup iaitu mengenai haiwan dan tumbuhan. 

Fisiologi juga merujuk kepada pengkajian mengenai sifat fizikal benda hidup, cara organisma berinterktif antara satau sama lain dan juga dengan alam sekitar dengan kelebihan atau kekurangan fizikal tersebut. - Sumber Wikipedia

Waktu Fisiologi Badan Berfungsi

• 5 - 7 pagi
Waktu di mana usus besar bekerja. Mesti displinkan diri untuk buang air besar dalam waktu ini. Jika tak, penyakit akan berkumpul.

• 7 - 9 pagi
Wajibkan diri untuk bersarapan. Jika tak, metabolisma badan akan turun mendadak. Sebab tu kadang-kadang orang bersarapan lewat lepas pukul 9, berat badan naik mendadak walaupun makan sekali sehari!

• 9 - 11 pagi
Organ limpa bekerja
Elakkan makan dalam waktu ini

• 11 - 1 petang
Jantung bekerja secara optimum. Elakkan bekerja berat, sebaiknya rehat dan tidur seketika. Serangan jantung kerap terjadi ketika waktu ini

• 1 - 3 petang
Usus kecil bekerja. Sebaiknya buang air besar kali kedua dalam waktu ini

• 3 - 5 petang
Pundi kencing bekerja. Sebaiknya bunag air kecil dalam waktu ini

• 5 - 7 petang
Ginjal bekerja secara optimum. Elakkan badan terlalu dehydrated. Banyakkan minum air dalam waktu ini

• 7 - 9 malam
Perikardium bekerja. Elakkan makan makanan yang berat pada waktu ini

• 9 - 11 malam
Waktu terbaik untuk berehat dan tidur

• 11 - 1 pagi
Hempedu bekerja. Elakkan makan, berat badan akan naik mendadak

• 1 - 3 pagi
Hari bekerja untuk singkirkan toksik. Elakkan berjaga. Sering berjaga pada waktu ini berpontensi untuk kanser. Waktu ini adalah waktu terbaik untuk deep sleep.

• 3 - 5 pagi
Peparu bekerja. Bagi pesakit asma, elok amalkan bangun pada waktu ini. Peparu menyerap oksigen dalam kuantiti yang tinggi. Ibadah solat sangat digalakkan waktu ini.

Haa.. tu sahaja yang dapat Kak Sue kongsikan dengan korang. Ada juga beberapa point yang dikongsikan kat atas Kak Sue buat. Nampaknya salah rupanya nak kena betulkan lepas nie. Semoga bermanfaat juga untuk korang ya, papai!





Post a Comment

5 Comments

  1. kadang-kadang kita memandang remeh hal sebegini kan...tapi ia sangat penting untuk kesihatan diri kita..thanks for sharing

    ReplyDelete
  2. Pernah baca..tp banyak lupa dah hehe...

    ReplyDelete
  3. Sha baru tahu.. tq share kak..
    info bagus..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen, InsyaAllah nanti Kak Sue balas kunjungan semula ❤️