Jom Ambil Tahu

Assalamualaikum, hai semua! Kak Sue nak sembang-sembang santai ja kali nie. Selalunya ada benda atau perkara yang kita tak terpikir pun setiap yang berlaku pasti ada sebab dan hikmah kan. Sebab tu Kak Sue nak ajak korang jom ambil tahu..

Jom Ambil Tau
Jom Ambil Tau

Jom Ambil Tahu

Jom ambil tahu setiap perkara yang berlaku dalam aktiviti harian dalam hidup kita. Kadang kita tak tahu pun ada benda atau perkara tersirat disebaliknya..

Di saat kita bersin, seleuruh anggota tubuh kita terhenti berfungsi , seolah-olah kita mati. Ini terjadi dalam hitungan yang sangat pantas. Setelah itu baru berfungsi seperti semula. Inilah kenapa dalam Islam disunnahkan kita membaca "Alhamdullilah" setelah bersin sebagai ungkapan kesyukuran atas berfungsinya kembali seluruh anggota badan kita..

Menguap iti bukan tanda bahawa kita mengantuk, tapi itu adalah pentanda bahawa tubuh kita perlu tambahan oksigen

Memakan kurma dalam jumlah yang genap itu akan menghasilkan gula dalam darah. Kerana itu Rasullulah SAW telah menganjurkan kita unyuk makan kurma dalam jumlah yang ganjil, agar hanya berubah menjadi karbohidrat

Tepat setelah dikumandangkan azan, itu àdalah waktu yang paling mustajab untuk berdoa

Nabi Muhammad SAW bersabda, " Sesumgguhnya seorang hamba ketika menunaikan solat, dia akan membawa bersama semua dosa-dosanya. Kemudian dosa-dosa itu diletakkan di atas kepala dan kedua pundaknya. Maka ketika ia ruku' atau sujud, berjatuhanlah dosa-dosa tersebut. Wahai orang-orang yang biasa tergesa-gesa dalam solatnya supaya bertenang dan tahanlah agar lebih lama aedikir ketika sedang ruku' dan sujud agar lebih banyak dosa-dosa kita yang berguguran..

Diceritakan ada seorang wanita solehah yang meninggal dunia. Maka tiap kali penduduk desa menziarah kuburnya, mereka tercium harimnya mawar dari dalam kubur tersebut. Kemudian suaminya menjelaskan bahawa isterinya ketika masuh hidup selalu membaca surah Al-Mulk terutama setiap kali sebelum tidur. Sesungguhnya surat Al-Mulk itu menyelamatkan kita semua dari aeksa kubur..

Ketika kita membaca ayat Kursi setelah kita solat, maka tiada halangan antara kita dengan syurga kecuali kematian..

Para malaikat mendoakan kita selepaas selesai solat. Maka janganlah kita terburu-buru untuk beranjak dari tempat susuk solat..

Itu antara yang Kak Sue dapat kongsikan dengan korang tentang ambil tahu apa yang berlaku disekeliling kita. Semoga bermanfaat untuk semua ya. Rasullah SAW bersabda " Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia tetap mempetoleh pahala" (HR. Al-Bukhari)

Post a Comment

7 Comments

  1. Kita kekdg tahu tapi lupa dan buat2 lupa atau tak ambil endah kan. terima kasih atas perkongsian untuk kita sentiasa beringat

    ReplyDelete
  2. Betul tu Kak Sue.. Suka sangat dengan perkongsian hebat kak sie ni..

    ReplyDelete
  3. Sesungguhnya surat Al-Mulk itu menyelamatkan kita semua dari Seksa kubur.
    boleh amalkan tu.. semoga kita terselamat dari azab siksaan kubur

    ReplyDelete
  4. Perkongsian yg bagus.saling ingat mengingati.kita sebagai hambaNya ada masa kita leka dan alpa.adakalanya kita tak sedar dengan kelakuan dan ingkah kita.

    ReplyDelete
  5. tq kak.. banyak ilmu saya dpt ni

    ReplyDelete
  6. thanks kak, ingatkan kami

    ReplyDelete
  7. terima kaasih kak...insyAllah akan diamalkan..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen, InsyaAllah nanti Kak Sue balas kunjungan semula ❤️