Resepi Kerabu Paku Rawan

Assalamaualaikum, hai semua! Semalam di Pasar Ramadhan BTP Kak Sue beli ulam-ulaman untuk berbuka. Ada geng makan kat rumah nie, semangat s...

Assalamaualaikum, hai semua! Semalam di Pasar Ramadhan BTP Kak Sue beli ulam-ulaman untuk berbuka. Ada geng makan kat rumah nie, semangat sikit. Selalunya ulaman biasa keluarga Kak Sue makan aja, cuma yang pelik dan pahit memang tak makan lah. macam Kak Sue semua bedal, janji ulam.. ehehe.. Peminat tegar ulam kampung nie. Semalam Kak Sue beli ulam Paku Rawan atau dalam bahasa jawa Genjer. Kali nie Kak Sue ingat nak buat Kerabu Paku Rawan, untuk menambah selera katanya..

Sebelum nie Kak Sue pernah masak Tumis Pedas, rebus buat ulam atau makan dengan kuah Pecal pun sedap tau. Kali nie nak cuba buat kerabu pula. Paku Rawan nie pun susah juga nak jumpa, rasanya ada musim juga nie. Jom kita tengok resepinya jom..

resepi kerabu paku rawan

Resepi Kerabu Paku Rawan

Bahan - bahan :
1 ikat paku rawan
1 biji bawang besar - 1/2 dikisar, 1/2 dihiris nipis
6 biji cili padi - dikisar
Sedikit kerisik
Sedikit susu cair
Sedikit garam

resepi kerabu paku rawan

Cara - cara
Didihkan air bersama garam dan titik minyak ke dalamnya
Celur paku rawan sehingga lembut, angkat dan toskan
Gaul bahan yang dikisar dan dihiris tadi
Masukkan kerisik, susu cair dan perasakan dengan garam
Sedia untuk dihidangkan

You Might Also Like

4 ulasan

  1. Assalamualaikum. Info yang menarik. Kunjungan dari #aiskrimlover dan #aiskrimpacaktbs.

    ReplyDelete
  2. Kerabu nie kalau buat juadah berbuka memang menyelerakan..

    ReplyDelete
  3. Senang juga resepi ni kan..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen ❤

Segala yang terkandung dalam terbitan entri adalah pendapat peribadi penulis. Perubahan butiran atau informasi mungkin berlaku tanpa ada sebarang pemberitahuan. Terima kasih singgah blog Shuhaida Kabdy.