Resepi Gulai Nangka

Assalamualaikum, hai semua! Lama rasa tak menjenguk kat sini, beberapa hari nie Kak Sue agak sibuk dengan tugas harian. Ya lah, tak berapa hari lagi kita semua akan menyambut hari raya kan. Biasanya kalau dah sampai penghujung Ramadhan nie Kak Sue memang letih lebih sikit, dok mengemas rumah. Dalam sibuk mengemas pun Kak Sue masih sempat memasak untuk keluarga tersayang. Alhamdullilah, Kakak anak dara dan Alang adik Kak Sue pun banyak membantu. Kalau tak lagi lah letih.. Kali nie Kak Sue nak kongsi resepi Gulai Nangka, salah satu masakan kampung kegemaran Kak Sue. Biasa kalau ada Gulai Nangka nie memang bertambah-tambah makan..

Kak Sue beli nangka muda nie selang dua tiga, dari gerai Kak Sue. Ada Kakak nie jual ulam-ulaman dan sayur kampung. Memang kerap juga lah Kak Sue beli ulam kat Kakak nie, harga pun sangat berpatutan. Ulaman pun cantik-cantik semua.. rambang mata. Okaylah jom kita tengok cara nak sediakan Gulai Nangka nie jom..

resepi gulai nangka
Gulai Nangka

Gulai Nangka

Bahan - bahan
Bahan untuk menumis
1/2 biji bawang besar - dihiris nipis
3 biji bawang putih - dihiris nipis
1 inci halia - dihiris nipis
3 tangkai daun kari

Bahan lain
1 peket nangka muda
1 biji bawang besar - dikisar
4 biji bawang putih - dikisar
1 sudu biji ketumbur - ditumbuk
1 kotak santan Kara
1 peket rempah kari
1sudu kecil asam jawa
Sedikit udang
Sedikit minyak untuk menumis
Sedikit garam

Cara - cara
Panaskan minyak, tumis bahan yang dihiris bersama daun kari sehingga naik bau
Masukkan rempah yang digaul bersama bawang dan sama jawa kedalam kuali
Biarakn rempah betul-betul masak sekejap
Masukkan santan dan sedikit air, kacau sehingga mendidih
Masukkan nangka yang dah dipotong kecil
Kemudian masukkan udang
Akhir sekali perasakan dengan garam mengikut kesukaan masing-masing

3 comments

  1. Aduh kak sue. Sedapnya tu.
    Mintak sikit.

    ReplyDelete
  2. jrg2 mkn lauk dgn nangka..bole try one day

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen ❤