Kita Yang Suka Bersangka-Sangka

Assalamualaikum, hai semua. Kita Yang Suka Bersangka-Sangka. Kita hari nie kadang suka bersangka-sangka. Semua orang kadang kita rasa tak baik, semua orang jahat. Memang.. memang betul pada zaman sekarang nie memang susah kita nak bersangka baik dengan orang lain. Tapi kita tengoklah pada keadaan suasana dan tempat jugak ka. Kena betulkan hati kita yang suka bersangka-sangka nie..

Kita Yang Suka Bersangka-Sangka
Kita Yang Suka Bersangka-Sangka

Kita Yang Suka Bersangka-Sangka

Jom lah kita sama-sama latih diri kita yang suka bersangka-sangka nie agar sentiasa bersangka yang baik-baik dan cuba buangkan sangkaan buruk kita pada semua orang. Kalau kita fkir baik, mana yang datang insyaAllah yang baik-baik sahaja. Jika masih datang yang tak baik, anggap lah satu ujian untuk kita..

Dan bila datang sesuatu cerita hendaklan lah kita usul periksa dulu, supaya kita tak lah bersangka-sangka yang tidak baik.

Surah Al Hujurat, ayat enam yang bermaksud 

"Wahai orang-orang yang beriman, apabila datang kepadamu orang yang fasik (orang yang tidak mengamalkan ajaran islam) yang membawa sesuatu berita, maka siasatlah dengan teliti (benar atau tidak)".

Sebaiknya, kita siasat lah dulu kan setiap berita yang sampai kepada kita agar tiada timbul salah faham. Juga sentiasa lah lihat dari sudut positif dan baik. Tentu kita pun nak orang lihat kita dari sudut yang sama kan. Jumpa lagi next entri.. papai!


Post a Comment

0 Comments