Batu Kurau Kampung Ku

Assalamualaikum,hari nie Kak Sue nak kongsi dialek/loghat dari kampung Kak Sue,Batu Kurau pula.Kebanyakan penduduk di kampung Kak Sue mengunakan dialek/loghat patani.Mak Kak Sue sendiri memang kalau bercakap mengunakan dialek/loghat patani,cuma Kak Sue tak la fasih sangat nak cakap dalam dialek/loghat tu.Memandangkan Abah Kak Sue pula bercakap dalam dialek/loghat utara,jadi kat rumah tu kami cakap campur-campur lah sikit.Tak kisah la tu kan,janji faham sudah..
Tadi kawan sekolah Kak Sue ada kongsi dialek/loghat Batu Kurau nie,siap sekali maksud dan ayat.Jadi Kak Sue kongsikan lah kat sini,jom kita sama-sama belajar dan fahamkan ayat-ayat tu ye..ehehe..

Jom belajar loghat Batu Kurau
1. Loghat: Jukey Erti: hujung seghambi
    Contoh ayat: eiiii! ghokpa mu dok dijukey, satgi jatuh ke tanah baghu thu!
2. Loghat: Ghokpa Erti: Kenapa
    Contoh ayat: Ghokpa semalaeng mu tak maghi ke ghumah ambo?
3. Loghat:Muma Erti: awak semua
    Contoh ayat: Muma ni tak mboh denga kata oghang lasong nih!
4. Loghat:Dema Erti: Mereka
    Contoh ayat:Dema thu dak muma nak gi maning (mandi) di sungei?
5. Loghat:Baley Erti: Biarkan
    Contoh ayat:Baley gi ke dema lae, dema nak kata ke kita nak wat gena
6. Loghat:Geyna Erti: Amacam
    Contoh ayat:Geyna mu loni? Sehat kae?
7. Loghat:Sekeleng Erti: Sengaja
    Contoh ayat: Mu sekeleng dok kata ke ambo, oghang maghah dah!
8. Loghat:Tecetok Erti: Terduduk
    Contoh ayat: Dia jatoh tecetok bila denga haba chey dia mati!
9. Loghat:Chey Erti: Datuk lelaki
    Contoh ayat: Chey mu nama apa?
10.Loghat: Mu Erti: Awak
    Contoh ayat: Mu nak gi mana dey?
11.Loghat: Ciding Erti: Jerat
     Contoh ayat: Kulok tahaeng ciding dalam hutaeng nunggggg!
12. Loghat:Ko Erti: Biskut
      Contoh ayat: Ghaya tahong ni mu wat ko banyak dak?
13 Loghat:Tekatey Erti: Terbeliak
     Contoh ayat:Tekatey butey mata awang paksae tetelan biji getah!
14.Loghat: Peghiyek Erti:Cemburu
     Contoh ayat:Mu ni dok peghiyek sangat ke laki mu!
15.Loghat: Hanik Erti: Lelah
     Contoh ayat: Budak ni ada penyakik hanik!
16.Loghat: Hinik Erti: Goyang2 kayu
    Contoh ayat: Mu toksah lae dok hinik kayu tu, satgi patah tipa ambo!

Selamat belajar ye semua..jumpa lagi,Papai!!

*Gambar sumber google*

2 comments

Terima kasih sudi singgah dan komen ❤