Info Fidyah..

Assalamualaikum semua,tak lama lagi dah nak bulan puasa kan..untuk orang perempuan yang cuti puasa tahun lepas dah ganti puasa ke belum?K...

Assalamualaikum semua,tak lama lagi dah nak bulan puasa kan..untuk orang perempuan yang cuti puasa tahun lepas dah ganti puasa ke belum?Kalau belum masih sempat lagi nie,nanti kalau tak ganti kena bayar Fidyah pula hokay..Korang tau tak apa itu Fidyah?Fidyah adalah merupakan bayaran denda yang di kenakan pada orang yang tak dapat ganti puasanya pada bulan Ramadhan pada satu tahun,sehingga tiba bulan Ramadhan pada tahun yang berikutnya..Hukum membayar Fidyah pula adalah WAJIB dan bila kita dah bayar Fidyah tak bermaksud kita tak payah dah ganti puasa tu..bukan ye,bukan sama sekali!!Puasa tu tetap WAJIB di ganti mengikut bilangan hari yang kita tinggal puasa tu tau..Kadar Fidyah pula,di kira berdasarkan harga beras semasa iaitu sebanyak satu cupak.Kadar tersebut berubah mengikut harga yang telah di tetapkan pemerintah di sesuatu tempat.Beras tersebut hendaklah di beri makan kepada fakir dan miskin serta bukan berbentuk wang tunai,pakaian dan sebagainya.Untuk info lebih lanjut boleh klik DISINI





You Might Also Like

4 ulasan

  1. Waalaikumussalam. Kaksue bagus perkogsian mcm ni. Tambah2 nak puasa dah , memang elok la untuk yang belum ganti lagi tu.

    p/s lama tak jenjalan dekt blog kak sue

    ReplyDelete
  2. itu lah Ain saling ingat mengingati sesame kita kan..

    * itu lah lama tak nampak Ain jenjalan sini.. ;)

    ReplyDelete
  3. tak sabar nak berpuasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan Mas..akak suka suasana bulan puasa

      Delete

Terima kasih sudi singgah dan komen ❤

Segala yang terkandung dalam terbitan entri adalah pendapat peribadi penulis. Perubahan butiran atau informasi mungkin berlaku tanpa ada sebarang pemberitahuan. Terima kasih singgah blog Shuhaida Kabdy.