Petua Untuk Hilangkan Sakit Tekak..

Assalamualaikum,sekarang nie keadaan cuaca agak tak menentukan..kejap panas,kejap hujan mengakibatkan badan menjadi tak berapa sihat kan...Antara gejala nya  boleh menyebabkan kita demam dan sakit tekak.Bagi yang sedang sakit tekak,mungkin berada dalam keadaan yang tak selesa  bila nak makan atau bercakap.Perit je tekak rasanya kan,silap haribulan suara pun boleh hilang..Di sini Kak Sue kongsikan dua cara mudah untuk hilangkan rasa sakit tekak tu ye..

Lemon dan Madu
Ambilkan segelas air suam dan campurkan dengan perahan jus lemon.kalau tak ada lemon,limau nipis atau kasturi pun boleh.Tambahkan satu sudu kecil madu,kacau dan minum.Madu tu bila nak ambik sila pakai sudu plastik ye.Baru la mujarab.Amalkan sehingga sakit tekak berkurangan.

Asam Jawa
Ambil segelas air suam dan campurkan dengan satu sudu asam jawa.Kacau  perlahan dan biarkan sekejap atau biarkan semalaman.Kemudian boleh la ditapis dan minum.Asam jawa nie dapat menyejukan tekak dan badan ,mengikut petua orang tua-tua tau.

Selain dua cara yang Kak Sue kongsikan,mungkin ada berbagai cara lain lagi,walau bagaimana pun petua dia atas antara cara yang mudah untuk kita amalkan,Selamat mencuba ye,semoga cepat sembuh.Jumpa lagi..papai!!!

2 comments

  1. bukan setakan bagus.. sedap pun ye tengok tu kak sue

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn..akak kalau batok atau sakit tekak minum madu dengan lemon je..sedap..dan insyaAllah dlm dua,tiga hari tu dah okay dah..

      Delete

Terima kasih sudi singgah dan komen ❤