Petua Untuk Hilangkan Sakit Tekak..

May 14, 2015

Assalamualaikum,sekarang nie keadaan cuaca agak tak menentukan..kejap panas,kejap hujan mengakibatkan badan menjadi tak berapa sihat kan...Antara gejala nya  boleh menyebabkan kita demam dan sakit tekak.Bagi yang sedang sakit tekak,mungkin berada dalam keadaan yang tak selesa  bila nak makan atau bercakap.Perit je tekak rasanya kan,silap haribulan suara pun boleh hilang..Di sini Kak Sue kongsikan dua cara mudah untuk hilangkan rasa sakit tekak tu ye..

Lemon dan Madu
Ambilkan segelas air suam dan campurkan dengan perahan jus lemon.kalau tak ada lemon,limau nipis atau kasturi pun boleh.Tambahkan satu sudu kecil madu,kacau dan minum.Madu tu bila nak ambik sila pakai sudu plastik ye.Baru la mujarab.Amalkan sehingga sakit tekak berkurangan.

Asam Jawa
Ambil segelas air suam dan campurkan dengan satu sudu asam jawa.Kacau  perlahan dan biarkan sekejap atau biarkan semalaman.Kemudian boleh la ditapis dan minum.Asam jawa nie dapat menyejukan tekak dan badan ,mengikut petua orang tua-tua tau.

Selain dua cara yang Kak Sue kongsikan,mungkin ada berbagai cara lain lagi,walau bagaimana pun petua dia atas antara cara yang mudah untuk kita amalkan,Selamat mencuba ye,semoga cepat sembuh.Jumpa lagi..papai!!!

You Might Also Like

2 ulasan

  1. bukan setakan bagus.. sedap pun ye tengok tu kak sue

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn..akak kalau batok atau sakit tekak minum madu dengan lemon je..sedap..dan insyaAllah dlm dua,tiga hari tu dah okay dah..

      Delete

Terima kasih sudi singgah dan komen.. datang lagi ya ❤

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di skabdy@yahoo.com

[PENAFIAN] www.shuhaidakabdy.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.