Resepi Sayur Tumis Petola

Assalamualaikum, hai semua. Kali nie Kak Sue nak kongsi Resepi Sayur Tumis Petola pula dengan korang. Sayur Tumis Petola nie pun antara sayur kegemaran Kak Sue juga tapi orang kat rumah nie tak berapa nak makan sangat kecuali Kakak anak dara Kak Sue yang sorang tu. Kami berdua semua sayur pun layan ajaa, pencinta sayur katanya.. hehehe..

Resepi Sayur Tumis Petola
Sayur Tumis Petola 


Resepi Sayur Tumis Petola

Biasanya kalau masak Sayur Tumis Petola nie memang boleh buat menambah makan, kalau Kak Sue nie lah. Memang suka sangat sayur tumis petola, ada ikan goreng garing lawan pula dengan sambal belacan pun cukup dah. Memang berselera lah kalau makan.. tapi.. tapi tak boleh selalu lah masak lauk nie. Bahaya.. hehehe..

Kadang tu bila tak ada selera memang Kak Sue atau Kakak suka juga masak lauk pauk berkuah macam nie. Boleh membuka selera atau boleh juga buat hirup-hirup kuah tu kan. Biasanya lah dah meningkat umur nie, selera makan memang dah tak berapa nak ada dah. Okay lah.. tak nak buang masa, jom kita tengok resepi Sayur Tumis Petola nie jom..

Sayur Tumis Petola

Bahan :
1 biji sayur Petola - dipotong kecil
1 paket fucuk - dipotong kecil
1 paket suun - dipotong pendek
1 biji bawang besar - dihiris nipis
4 ulas bawang putih - dihiris nipis
1 biji cili besar - hiris nipis
1 kiub ayam Knorr
Sedikit minyak untuk menumis
Sedikit garam

Cara :
Tumiskan yang dihiris tadi sehingga naik bau
Kemudian masukkan air, biarkan mendidih sekejap
Masukkan pula sayur petola tadi, masak hingga empuk
Kemudian masukkan pula fucuk dan suun
Masukkan pula kiub ayam Knor, kacau sebati
Akhir sekali perasakan dengan sedikit garam
Kacau, tutup api, sedia untuk dihidangkan

Boleh juga cuba Resepi Sayur Pak Choy Sos Tiram

Post a Comment

6 Comments

  1. suka sgt tumis air petola mcm ni...layan je

    ReplyDelete
  2. aunty tak pernah buat ni... nanti nak tunjuk kat dia

    :D

    ReplyDelete
  3. Baru aje ngadap sayur petola tumis ni.

    ReplyDelete
  4. aduyai sayur feveret saya ni kak sue. suka letak suhun byk2

    ReplyDelete
  5. Ada orang suka betul makan sayur petola ni.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen ❤