Buah Nam Nam Yang Unik

Assalamualaikum, hai semua! Buah Nam Nam yang unik .. korang pernah makan dan tengok tak buah nie? Masa Kak Sue kecik-kecik dulu, selalu tu...

Assalamualaikum, hai semua! Buah Nam Nam yang unik.. korang pernah makan dan tengok tak buah nie? Masa Kak Sue kecik-kecik dulu, selalu tunggu jiran di kampung Tok Som Kak Sue sedekahkan buah nie. Suka sangat rasanya yang masam-masam manis. Rupa kulit buah nie mengerutu dan keras di luar, tapi dalamnya lembut aja. Buah Nam Nam yang unik nie tumbuh dekat batang pokok, rapat-rapat bergugus macam anggur.. tadi tak sempat nak ambik gambar pokoknya kat kampung Abang Man. Lain kali ya Kak Sue tunjuk..

buah nam-nam yang unik
Buah Nam-Nam yang unik

Buah Nam Nam Yang Unik dan Payah Jumpa

Buah Nam Nam yang unik dan sangat payah nak jumpa dah sekarang. Anak-anak Kak Sue memang suka sangat buah nie. Kalau balik kampung Mbah Wedok atau Mbah Lanang mesti bekalkan untuk depa. Kadang tak sempat bawa balik dah habis dah depa makan. Tak tau berapa lama lagi kami berpeluang nak rasa buah nie, sebab sekarang memang susah nak jumpa kan. Pokok nie pun katanya dulu ditanam oleh Abang Man sendiri..

Sekarang pokok dah besar dan berbuah dapat lah anak-anak merasa kan. Kak Sue tak pasti apa kelebihan buah Nam-Nam.. Cuma rasanya kelat kalau buah masih muda, dan masam-masam manis bila dah masak. Selain nama buah Nam Nam ada yang panggil buah Katak Puru nama buah nie. Mungkin sebab bentuknya tu kan.. Nanti Kak Sue tanya pada Mak mertua Kak Sue ya kelebihan buah Nam Nam dan kongsikan kat sini. Setakat nie dulu untuk kali nie, nanti ada buah unik dan susah nak jumpa Kak Sue kongsikan lagi kat sini.. papai!

You Might Also Like

5 ulasan

  1. First time ana dgr nama buah ni. Tak pernah jumpa dekat sini.

    ReplyDelete
  2. huish.. buah ape ni kak ? ape rasanya plak ni ?

    ReplyDelete
  3. tak pernah pulak saya makan buah ni kak..

    ReplyDelete
  4. Tak pernah tahu buah nam-nam ni Kak Sue.. Macam rupa limau purut Kak.. hehehe

    ReplyDelete
  5. macam pernh dengr nama buah ni..tpi belum berkesemptn utk jumpa lgi

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen ❤

Segala yang terkandung dalam terbitan entri adalah pendapat peribadi penulis. Perubahan butiran atau informasi mungkin berlaku tanpa ada sebarang pemberitahuan. Terima kasih singgah blog Shuhaida Kabdy.