Petua Lama Bila Bayi Demam Kuning

Assalamualaikum semua.Salam jumaat,hari nie Kak Sue nak kongsi petua lama bila bayi demam kuning.Sekarang nie banyak betul kes bayi demam kuning dan ibu bapa tak tau macam mana cara nak kurangkan kuning selain dari nasihat doktor.Petua nie Kak Sue dapat dari Mak mertua Kak Sue.Penyusuan ibu berterusan pun akan mengurangkan kuning bayi jugak.Jangan bagi bayi tu tidur sangat,kejut dia dan susukan dengan kerap.

Selain dari itu halwa kundur pun boleh mengurangkan panas badan bayi yang boleh akibatkan bacaan demam kuning meningkat.Kalau boleh permulaan pantang,kurangkan dulu minum jamu,sebab jamu kan panas.Rendamkan halwa kundur ke dalam botol susu dengan air kosong,kemudian boleh la di beri kepada bayi kita.

Petua lain di gunakan bagi menghilangkan atau mengurangkan demam kuning,ambik daun sirih yang menjalar ke atas dan daun inai kemudian rebus untuk buat air mandian.Setiap pagi boleh gunakan air rebusan tadi untuk mandikan bayi.Insya Allah dengan izin Allah dan kalau serasi demam kuning akan berkurangan atau sembuh seperti biasa.Tak ada lah kita risau nak berulang alik ke hospital,pulak tu tak sampai hati kan tengok kaki comey anak kita asyik kena cucuk aja kan.Kita berdoa,berusaha dan bertawakal Allah jugak penyembuhnya. Semoga bermafaat untuk semua ya..papai!!

Post a Comment

5 Comments

  1. Betul kak,dah mmg jadi amalan. Halwa kundur.

    ReplyDelete
  2. saya takde anak lagi. tapi anak saudara saya masa awal lahir mesti kena demam kuning. nice sharing, boleh apply in the future. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah baby mesti awal lahir kena kuning cuma tinggi dengan tak je bacaannya,next time boleh cuba ye.. :)

      Delete
  3. Sy ari tu bg mandi ubt cina.. Mmg laju je turun..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen, InsyaAllah nanti Kak Sue balas kunjungan semula ❤️